– Det er ikke hver dag det er etablering av ny næringsvirksomhet i Gautvika, og disse lokalene har ligget brakk i mange år. Fina-stasjonen la vel ned på slutten av 90-tallet. Men nå er Haraldsvik Service i gang, og det er en glede. Dette er et konsept jeg liker, sier Håvard Haraldsvik til Romsdals Budstikke.

Han er fra Sortland i nord, men flyttet tidlig til Trondheim. Dialekten har imidlertid få spor av nordlending og trønder. Han høres ut som en innfødt.

– Jeg flyttet til Molde i 1990 og til Eide i 1997. Jeg gikk bilmekaniker-linja på Romsdal vgs. Fagbrevet tok jeg i 1997 etter læretid hos Bilcentrum i Kristiansund. Bil og mekking har alltid vært et interessefelt, sier tobarnsfaren.

Han begynte på verkstedet hos T. Sildnes Bil, som det het den gangen, og ble seinere verksmester hos Auto 8-8. Han var der til 2015, så tok karrieren en helt annen vending.

Privat barnevern

– Jeg jobbet en periode i det private barnevernet, og brukte fritida til skruing. Det var da jeg startet opp Haraldsvik Service. Da hadde jeg ikke godkjent bilverksted, så det gikk mye i traktor og gravemaskin. Jeg skrur på det meste. Båter, snøfresere, ATV og plentraktorer. For å nevne noe, ler Håvard.

Men han hadde hele tiden drømmen om å starte opp sitt eget bilverksted. Han fikk høre at Kjell Ove Gautvik var interessert i å selge anlegget i Gautvika. Det ble handel.

– Jeg må si at jeg fikk et greit bygg for 1,4 millioner kroner. Inklusiv et lite kioskbygg. Jeg har investert en god halvmillion i nye porter, nye vinduer, varmepumpe, maling og oppgradering av det elektriske anlegget. Det var en del utstyr her fra før, og så har jeg investert i alt annet som er nødvendig. Da jeg gikk inn i Meca-kjeden fikk jeg også med en del utstyr og verktøy. Så nå er det på stell her, sier 41-åringen.

Leier inn hjelp

De nærmeste verkstedene er på Farstad og i Ørjavika. Håvard er sikker på at det er marked for alle. Han er eneste ansatt, men leier inn den dyktige traktormekanikeren Svein Tjugen rett som det er.

– Jeg startet opp rett før jul. Jeg ser allerede nå at det absolutt er marked for verkstedet mitt. Svein er her for at det ikke skal bli for lang ventetid. Ei uke maks er målet, sier Håvard.

Han liker utfordringer. Og han liker å reparere biler og maskiner. Som Meca-verksted er han godkjent for å ta service på alle bilmerker. Men EU-kontroll driver han ikke med.

Rimeligere timepris

– Jeg ser ikke økonomien i det med et så lite verksted. Jeg holder meg til service og reperasjoner av kjøretøy inntil 3,5 tonn. Markedet er hovedsaklig Eide, men også Averøy og Fræna. Vi opererer med rimeligere timepris enn merkeverksted i byene, sånn må det være.

Håvard er en kløpper på feilsøking og diagnose. Han var mastertekniker på Nissan. Han har alt nødvendig diagnoseutstyr. Og han er godt fornøyd med å være med i en landsdekkende verkstedkjede.

– Jeg valgte Meca på grunn av logistikk og rask delelevering. De har et veldig bra lager i Molde, som yter topp service. Jeg har ikke hatt behov for å annonsere. Jungeltelegrafen fungerer godt. Og de nye skiltene på veggen. Verkstedet ligger helt inntil fylkesvegen, så det er godt synlig, sier Haraldsvik.

Vurderer pumper

På sikt kan det også godt hende at det blir mulig å få fylt opp tanken i Gautvika. Tanken om bensinanlegg er der.

– Jeg har ikke bestemt meg for det ennå, men tenker tanken. Det hadde vært kjekt med et automatanlegg for bensin og diesel, sier Håvard Haraldsvik.

– Her inne har jeg alt jeg trenger av utstyr og fasiliteter. Det er herlig å drive for seg sjøl, sier Håvard Haraldsvik, bosatt på Eide. Foto: Eirik Heen
Her var det bensinpumper tidligere, og Håvard Haraldsvik vurderer automatstasjon igjen. Foto: Eirik Heen
Svein Tjugen fikser det meste. Han er spesialist på å reparere traktorer. Foto: Eirik Heen