Aukra Maritime skal levere 11 kraner til det nye krillfartøyet, som skal bygges ved Vard Brattvaag og drive fangst i Sørishavet for Kjell Inge Røkke-eide Aker BioMarine. Fartøyet blir 130 meter langt og vil koste 1,1 milliarder kr.

Adm. direktør Matts Johansen i Aker Biomarine og verftsdirektør Fredrik Hessen ved Vard Brattvaag orienterte om det nye krillfartøyet.

– Et prestisjeprosjekt

Daglig leder Per Arne Rindarøy i Aukra Maritime opplyser at leveransen til Aker Biomarines krillfartøy, er den største i bedriftens 20-årige historie.

Leveransen består i hovedsak av fire dekkskraner som skal benyttes på fartøyets øvre dekk, fem såkalte monorailkraner, to skinnegående takmonterte kraner for innebygde dekk, samt komponenter til Aker Biomarines «Eco Harvesting»-system.

– Aker Biomarine sitt nye flaggskip er et prestisjeprosjekt for Aukra Maritime, og et glimrende eksempel på norsk klyngesamarbeid. Dette skaper ringvirkninger i form av nyskaping, arbeidsplasser og nye investeringer, sier daglig leder Per Arne Rindarøy.

Adm. direktør Matts Johansen i Aker Biomarine sier Aukra Maritime har hatt sn svært viktig rolle i prosjektet,

– De har en kranteknologi som er helt unik. De leverer akkurat det vi trenger skreddersydd, og ligger foran skjema. Vi er superfornøyd, sier Matts Johansen.

– Sikrer arbeidsplasser

Per Arne Rindarøy sier kontrakten har bidratt til at Aukra Maritime har kunnet beholde og ansette flere medarbeidere.

– Det faktum at Aker Biomarine kjøper kraner av oss skaper kontinuitet, og bygger opp det lokale kompetansemiljøet. Dette har gitt oss et svært godt referanseprosjekt innen fiskeri, og utvilsomt en større anerkjennelse i markedet. Som en konsekvens av kontrakten har vi også planer om å sette opp en ny malingshall. Prosjektet oser av framtidstro og positivitet, sier Per Arne Rindarøy.

Som de fleste andre aktører i den norske maritime klyngen, ble Aukra Maritime påvirket av at oljeprisen gikk i kjelleren i 2014. Fram til krisen i offshorenæringa var om lag 90 prosent av kundene i offshoresegmentet.

– I perioden fra oljeprisfallet og fram til nå har vi brukt alle våre ressurser på å tilpasse produktene og organisasjonen til de nye markedene. Vi har snudd oss fra å være svært avhengig av offshore- og maritim næring, til å ta en sterk posisjon innen fiskeri og havbruk, sier Per Arne Rindarøy.

Aukra Maritime fikk for kort tid siden kontrakt på utstyr til sju trålere Vard Aukra skal bygge for islandske redere. Krillbåtkontrakten har ifølge Rindarøy her vært en viktig referanse.

Imponert fiskeriminister

– Dette er igjen en sterk bekreftelse på at Norge ligger i spissen, sier fiskeriminister Per Sandberg etter å ha blitt orientert om krillbåtprosjektet.

– Det var viktig for oss å få på plass dette, slik at vi nå kan gi to konsesjoner til i forhold til krill. Det er et enormt potensial her, sier fiskeriministeren, som synes det er interessant å se hvordan krillbåten bidrar til aktivitet blant verft og underleverandører.

Etter besøket ved Aukra Maritime dro fiskeriministeren til Hofseth Biocare i Midsund.

Aker Biomarines nye krillbåt skal bygges ved Vard Brattvaag. Illustrasjon: Vard Foto: Aker Biomarine
Fiskeriminister Per Sandberg med VR-briller under presentasjonen på Aukra Maritime. Foto: Per Tormod Nilsen
Illustrasjonen viser noen av leveransene fra Aukra Maritime til krillbåten. Illustrasjon: Aukra Maritime Foto: Per