– Ferjene er for sein

– Hverdagen for sjåførene har blitt ganske så hard. Rutetidene er for knappe. Vi har problemer med at ferjene ikke legger til kai på rutetid. Da oppstår det forsinkelser, og særlig på bussrutene sørover, fra Vestnes til Ålesund, er det mange korrespondanser vi skal nå, forteller Hagen til Romsdals Budstikke.

Ifølge Hagen er det spesielt Frams rute 100, bussruta som går hver time mellom Kristiansund og Ålesund, som opplever forsinkelser svært ofte.

– Hvordan opplever sjåførene denne ruta?

– På de hardeste turene kommer bussen til Skateflukaia 10 minutter etter at bussen skulle gått fra kaia. Da skjønner alle at vi har pådratt oss en forsinkelse det skal mye til å hente inn igjen, sier han.

– Går presset på sjåførene ut over sikkerheten?

– Jeg liker å tro at det ikke gjør det, for sikkerheten ligger alltid fremst i panna hos enhver sjåfør. Men virkeligheten påvirkes av mange faktorer. Er bussen forsinka og folk har stått på bussholdeplassen og ventet i 10–15 minutter, blir noen passasjerer irritert og lar det gå ut over bussjåføren. Vi kjører på forskjellig føre. I bussen har sjåføren sanntidsinformasjon, den viser hvor mye bak ruta bussen er. Da kan det hende at bussen må kjøre forbi en saktegående lastebil, noe den kanskje ikke ville gjort om vi hadde vært på rute, sier Joakim Hagen. Når bussen kommer til ferjekaia og er forsinket, havner bussen langt bak i ferjekøen. Bussen kommer kanskje blant de siste bilene med ferja, og dermed kommer den også blant de siste kjøretøyene som slippes i land.

Anbudene presser kostnader

Mye av årsaka til at kollektivtransporten er forsinket, skyldes ordningen med at både ferjesambandene og bussrutene er satt ut på anbud, mener Hagen. – Det er nok et sprik i forståelsen av hvordan avviklingen av kollektivtrafikken fungerer, mellom politikerne og oss som arbeider enten på bussen eller på ferja. Ferjene skal spare drivstoff, og kjører ikke fortere enn de må. Bussoperatørene kjøper inn busser med ikke mer motorkraft enn høyst nødvendig, for å holde kostnadene nede, sier han.

– Hva ønsker bussjåførene skal skje?

– Vi ønsker at ferjene holder rutetida. Holder ferja tida, har bussen et mye bedre utgangspunkt til å holde rutetidene, særlig på sørgående rute retning Ålesund. Vi vil gjerne samarbeide med fylkeskommunen for å få kollektivtilbudet til å fungere bedre. Jeg har foreslått felles møtepunkt der sjåførene, bussoperatørene, ferjeselskapet, samferdselsmyndighetene og politikerne møtes for å drøfte forbedringer, men hittil har initiativet stoppet opp et sted på vegen, sier Joakim Hagen.