Den 9. januar fylte han 89 år. Men en av landets fremste samtidskunstnere har fremdeles skapertrang. Utstillinger gjør han fortsatt, i hvert fall minst én i året. I 2018 ligger det faktisk an til tre: På Romsdalsmuseet i Molde. På Baroniet i Rosendal. Og på Høvikodden.

– Det er jo så kjedelig å ikke gjøre noe, humrer Håkon Bleken på avslepen trønderdialekt.

Kjøper tilbake egen kunst

Selve monteringen av utstillingen på Krona, som består av 14 arbeid i store format – tre collager og resten kulltegninger – har han overlatt til sin seniorkurator Karin Hellandsjø. Nå sitter han på en benk midt i lokalet og betrakter det hele.

–Lyset var for sterkt, men nå er det dempet. Det fungerer. Og så liker jeg så godt gjenstandene de har funnet fram, sier Bleken, og sikter til garn- og linspillet, figuren og redskapene som er hentet fram fra museets rikholdige arkiv.

– Hva synes du om Romsdals nye museumsbygg?

– Det er flott. Det må jo være alpene de har tenkt på. Jeg vil anta byens integritet er styrket, sier Bleken.

Han har smykket ut Høgskolen i Molde, og vært festivalkunstner under Bjørnsonfestivalen på nitti-tallet; men ellers har han ikke noe spesielt forhold til Molde.

– Men det er morsomt og ærefullt å få stille ut her, sier han.

– Det ryktes at du har en forkjærlighet for Kurt Schwitters?

– Schwitters er en betydelig fyr, som får sin tilbakekomst her. Jeg lager også collage, men hans er mer non-figurative enn mine, forklarer Bleken, som likevel er særlig glad i å jobbe med kull.

– Collagene jeg viser her er fra 2016 og 2017, mens kulltegningene er eldre. Jeg synes de er så fine, at jeg faktisk har begynt å kjøpe tilbake mine egne arbeider.

– Du går på Blomquist og handler din egen kunst..?

– Ja, er ikke det lov, da, humrer Bleken.

Tjener godt på kunsten

Håkon Bleken er blant de ti kunstnerne i landet som selger mest kunst – og i selskap med blant andre Sverre Koren Bjertnes og Bjarne Melgaard, duoen som nå stiller ut i Oslo.

– Har du blitt rik på kunst?

– Jeg har fått mer penger, men ikke rik. Ellers er jeg en sterk motstander av å si at penger ikke er lykke, i likhet med Anne B. Ragde, sier Bleken og ler igjen, før han legger til:

– Jeg har vært heldig. Men jeg har også jobbet hardt.

– Hva er drivkraften din?

– Jeg har en formdrift. Den er like sterk som andre drifter. Verden er et kaos man forsøker å få noe ut av. Kunst er å forsøke å sette ting på plass. Jeg tenker nærmest konstant på det. Men det er også noen kjedelige oppgaver som følger med. Som det administrative, sier Bleken.

– Og hva er det du vil si noe om...?

– Det man vil si, vet man ikke før det er sagt, sier Bleken, og stopper opp.

– Du, det der er jeg veldig fornøyd med å ha sagt. Det er jo en aforisme. Men poenget er at det blir til underveis. Og aldri helt slik man har tenkt seg.

Blant høydepunktene i sin rikholdige karriere trekker Bleken fram sine ti år som lærer på NTNU.

– Av utsmykkingsoppdrag er det Spjelkavik kirke. Det ble jeg faktisk fornøyd med.

Annen profil enn kunstsentrene

Midt i utstillingen, som ble åpnet av Edvard Hoem torsdag kveld, går museumsdirektør Jarle Sanden rundt og smiler.

– Hvor stort er det å få Bleken til museet?

– Han er en av de største. Det er litt sånn klype seg i armen-følelse. Men det er Karin Hellandsjø sin fortjeneste. Og heldigvis likte han idéen, sier Sanden.

– Skal et museum drive med utstilling av samtidskunst?

– Romsdalsmuseet er primært et kulturhistorisk museum. Men vi har et ustillingsrom som gjør at vi av og til vil vise kunst. Nå ligger vandreustillingene fra Nasjonalmuseet nede. Og det sies at kunstformidlingen i fylket er svak, sier Sanden, og legger til:

– Vi mener likevel vår profil er annerledes enn kunstsentrenes. Vi har vist Istad, Haukebø, Opdahl, og vi skal vise Andreas Sylthe og Gjertrud Hals seinere i år. Vi ønsker variasjon, vi ønsker fortid,nåtid og framtid, og vi ønsker å sette det inn i en sammenheng. Slik vi gjør med Bleken og Schwitters, sier Sanden.

Utstillingen står til 22. april.

Edvard Hoem, Karin Hellandsjø og Håkon Bleken midt blant to av hans collager. Til venstre verket «Charlie Hebdo», til høyre «Velkomst». Hellandsjø og Bleken har kjent hverandre siden 1974, og utstillingen «Fragmenter av Sannheten». Foto: ERIK BIRKELAND
Seniorkurator og Schwitters-ekspert Karin Hellandsjø i samtale med Edvard Hoem før åpningen torsdag. – Dette ville jeg så gjerne gjøre at jeg utsatte en tur til Slovakia, forteller Hoem. Håkon Bleken er for øvrig kjent for sin litterære interesse. Foto: ERIK BIRKELAND