MOLDE/Vestnes: Ferjerederiet Fjord1 kjenner seg ikke igjen i bildet som er brukt av fylkespolitikere om ferjer i sneglefart på sambandet Molde-Vestnes. Under møtet i fylkesutvalget i Møre og Romsdal mandag tok samferdselspolitiker Frank Sve til orde for at fylkeskommunen bør gi en uttale om riksvegferjene. Sve trakk fram ferjene på sambandet Molde-Vestnes på E39, og mente ferjene bruker lengre tid enn de 35 minuttene som er oppført i rutetabellene.

– Ferjene går i sneglefart Molde - Vestnes

– Stemmer det at ferjene bruker lengre tid enn de oppsatte 35 minuttene på turen mellom Vestnes og Molde, regionleder Erlend Toftesund?

– 35 minutter er oppsatt som cirka overfartstid. For oss er det viktig at trafikken på dette sambandet flyter godt. Det betyr at det kan gå hurtigere enn 35 minutter, og det kan gå noen minutter mer enn 35 minutter. Vi måler ikke overfartstida slavisk. Det viktigste er at vi holder avgangstidene som er satt i rutetabellen, sier Toftesund.

– Hva kan være årsaken dersom ferjene bruker mer enn 35 minutter?

– Vi er opptatt av å få kollektivtrafikken med. Det kan bety at vi må vente på en buss som kan være litt forsinka. Det kan også skje uforutsette ting, som at en bil ikke får start når den står på dekk. Da prøver vi å hjelpe til for å få bilen på land, forklarer Toftesund.

Fjord1 sier at rederiet ikke har registrert at ferjene konstant bruker mer tid på overfarten enn cirka 35 minutter.

– Noen må dokumentere at ferjene overskrider gjennomsnittlig overfartstid slik det var gjengitt i Romsdals Budstikke, sier regionlederen.

Gass som drivstoff

Ferjene som trafikkerer Molde-Vestnes, går på gass, ikke diesel.

– Har skipperen på ferjene fått beskjed om å holde lav fart for å spare drivstoff?

– Nei, vi legger opp til en sunn driftsprofil. Akkurat som at du kjører bilen din økonomisk, kjører vi med fornuftig driftsøkonomi på sjø. Formålet er ikke å spare drivstoff, men å drifte ferjene fornuftig. Vi ønsker ikke å sløse med verdiene.

– Er det mulig å speede opp farten på ferjene mellom Vestnes og Molde?

– Alt er mulig. Spørsmålet er om det er miljøvennlig med tanke på økte utslipp, og om det er fornuftig driftsprofil. Det vil alltid være en balanse mellom farten og å holde rutetida. Ferjene må også avpasse farten til kryssende trafikk. Det er også begrensninger ved innseilinga til Molde med sju knops fart, sier regionleder Erlend Toftesund i Fjord1.

Han legger til at en smidig trafikkavvikling er viktig. Det vil være bortkastet energi og tid dersom ferjene skulle holde så høy fart at ferja måtte ligge på havna og vente på ledig plass ved ferjekaia. Fjord1 viser også til at det er satt opp informasjonstavler på ferjekaiene der trafikantene kan se når neste ferjeavgang er.