Molde/Ålesund: Oddgeir Overå, rektor ved Molde videregående skole, ønsker å fjerne karakterene i orden og oppførsel. Elevorganisasjonen (EO) har lenge ønsket en endring i karaktersystemet, men mener samtidig at dagens ordning er en del av løsningen.

– Det fungerer til dels. Den gir et viktig bilde av eleven, men ikke et helhetlig et. Vi mener derfor at det bør følge med en skriftlig redegjørelse dersom en elev får nedsatt karakter, sier Marte Osvold (19), leder i EO Møre og Romsdal.

– Interessant

Rektor Overå ønsker å starte et prøveprosjekt for førsteårselevene ved Molde VGS allerede til høsten, og vil denne uka sende forslaget til fylkesutdanningssjefen. Derfra blir forslaget, om det blir godtatt, sendt videre til utdanningsdirektoratet.

– Det kan virke som et interessant prosjekt, og så vidt jeg vet har det ikke vært prøvd ut før, sier Osvold om forslaget.

Store konsekvenser

Molde-rektoren argumenterer blant annet med at en nedsatt karakter i orden eller oppførsel kan få for store konsekvenser seinere i livet. Og vil bli stående livet ut. Osvold er enig.

– Det vi blir fortalt er jo at man kan få det vanskelig med å skaffe seg en jobb. Dette er jo et svært stort problem for yrkesfagselever som kanskje vil få vanskeligheter med å få seg lærlingeplass eller praksisplass.

– Etter hvert som man har vært yrkesaktiv i mange år teller kanskje vitnemålet fra VGS mindre og mindre, men jeg tror definitivt at disse karakterene har innvirkning på jobbmuligheter etter studier og videregående.

– Samtalene uansett viktig

– Hovedargumentet for å utelate karakterer i orden og atferd, er å sette elevene først og å erstatte trusler om nedsetting av karakterer med en elevvennlig og en dialogbasert tilnærming til eventuelle utfordringer elever måtte ha med sin orden og atferd, sa Overå til Romsdals Budstikke før helga.

Osvold og EO mener slike samtaler er en del av løsningen.

– Det er likevel viktig å understreke at disse samtalene rektor ved Molde VGS referer til er like viktig både med og uten karakter i orden og oppførsel. Det er avgjørende at elever blir informert om hva reglene er og hvorfor reglene er slik de er. Slik at man vet hva man skal og ikke skal gjøre. I tillegg er det viktig at man gir gode og konkrete advarsler før en eventuell nedsettelse slik at eleven har mulighet til å endre seg, sier hun til Rbnett.

Grunn til skepsis

Rektor ved Romsdal videregående, Ivar Rød, er skeptisk til å fjerne karakterene. Han sier som Osvold at samtalene med eleven er viktig uansett om man skal ha karakter i orden og oppførsel eller ikke. Han mener brudd på skolens regler etter gjentatte advarsler, må få konsekvens.

– Han har definitivt et poeng. Disse to ordningene må utfylle hverandre og spille på lag med hverandre. I tillegg må lærere være klare på hva som er en advarsel og hvilke regelbrudd som er alvorlige nok til at man kan få en nedsettelse, sier Osvold.

– Er nedsatt karakter for stor konsekvens, slik det fungerer i dag?

– Det kan det være. Elever må som alle andre lære at regelbrudd har konsekvenser, men også at straffen skal stå i samsvar med handlingen. Det kan finnes mange grunner til at elever utagerer, og lærer bør derfor så tidlig som mulig starte en dialog med eleven og de bør arbeide sammen for å finne en løsning på problemet. Og fordi at en nedsettelse i karakter kan ha svært store konsekvenser for seinere arbeidsliv er det viktig at dette blir brukt som en slags siste utveg, og at det blir brukt ordentlig.