MOLDE: Til uka sender rektor ved Molde videregående søknaden om å få starte et prøveprosjekt uten karakterer i orden og oppførsel kommende skoleår. Er fylkesutdanningssjefen enig i at det er en god idé, går søknaden til utdanningsdirektoratet. Overå håper på oppstart til høsten – for førsteårselevene.

Bort fra trusler

– Hovedargumentet for å utelate karakterer i orden og atferd, er å sette elevene først og å erstatte trusler om nedsetting av karakterer med en elevvennlig og en dialogbasert tilnærming til eventuelle utfordringer elever måtte ha med sin orden og atferd, sier Overå.

– Du er ikke redd for at det vil skli helt ut nå da?

– At det blir helt texas? Nei, med den ungdommen vi har i dag er det helt utenkelig at det vil skli ut. Men det er en typisk motforestilling. Det er også typisk at folk flest får motforestillinger før de får forestillinger. Noen vil umiddelbart gå i skyttergraver når det kommer forslag om noe nytt. Her mener jeg argumentene for å endre er langt bedre enn for holde på det vi har.

– Hva er egentlig argumentene?

– En kullsviertro på det gode i dagens norske ungdom ved at utfordringer kan håndteres eller løses ved dialog framfor trussel om nedsetting av karakterer. Elevene mener i tillegg at karaktergivningen i dag er både tilfeldig og urettferdig. Det er også en vanskelig øvelse for lærere å sette karakterer, ikke minst fordi du i atferd på et vis setter karakter på en elevs personlighet, sier Overå.

– Umulig å forbedre

– Du kan heller ikke gå opp til privatisteksamen i orden og atferd for å forbedre karakteren din. Slik du kan i andre fag. Den blir stående. Og i en ungdomstid hvor atferden er mer eller mindre følelsesstyrt: er det riktig å sette en atferdskarakter som blir stående hele livet? Jeg mener det er hårreisende at det du gjør når du er 18–19 år skal kunne ramme deg når du er 40, sier Overå.

– I tillegg har du alt å tape. Det tror jeg få har tenkt på. I august hvert år er karakteren GOD for alle elever, det vil si at karakteren bare kan gå en veg gjennom skoleåret. Nedover, sier Molde-rektoren. Han synes ikke det er et prinsipp å være stolt av.

Få får nedsatt

Han mener å droppe karakterene kan gi bedre relasjoner mellom lærer og elev. Og ikke minst at det vil gi mindre byråkrati i skolen.

– Men hvordan sikre at elevene oppfører seg?

– Ved god dialog med enkeltelever om utfordringene vil elevene bedre forstå konsekvensene av det de gjør, også for andre enn dem sjøl. Det er viktig å få eleven til å reflektere sjøl, sier Overå.

– Er det mange elever som får nedsatt orden og oppførselskarakter ved Molde vgs.?

– Nei. Jeg vil anslå at det ligger på mellom 10–20 elever i året.

– Prøveprosjektet skal ikke gjelde alle skolens elever .. .

– Vi tenker oss at vi i skoleåret 18/19 holder oss til 1. klasse, i og med at vi på det trinnet har såkalte makkergrupper hvor elevene kan hjelpe hverandre, ikke bare faglig, men også på ordens- og atferdsområdet, sier Overå.

I ungdomsskolen?

Han poengterer at samarbeidet med heimen også er viktig.

– Alle foresatte kan be om tilgang til skolens ordens- og atferdsdata, og følge med der, sier han.

– Bør karakterer i orden og oppførsel kuttes ut også i ungdomsskolen?

– Jeg ønsker ikke å mene noe om hvordan dette kan angripes i ungdomsskolen. Men mange av argumentene mine kan sikkert benyttes der også, sier Overå.