MOLDE: – Vi er egentlig fornøye med besøkstallene. I 2015 hadde vi cirka 72.000 besøk. Nå har vi økt til 105.000, som antagelig er et naturlig nivå, sier formidlingsleder Hilde Stenmark Kvennes ved Romsdalsmuseet.

Stor cruisetrafikk

En faktor som museet ikke selv rår over, er antallet cruiseanløp til byen. 2017 var i så måte et fantastisk år.

– I 2016 var antallet cruiseturister 4.730, i 2017 var det 7.776. Det skyldes rett og slett flere anløp. Vi er en av få aktører i byen som faktisk tjener penger på cruisetrafikken, forteller Kvennes.

– Hvordan har besøket ellers utviklet seg på Krona, i det første hele driftsåret?

– Vi har en stor økning i antall grupper, arrangement og cruise, og en liten nedgang på individuelle besøk, samt i utleie, forteller formidlingslederen.

Må være aktive som kulturhus

Antall registrerte billettkjøp var 48.500 i 2017, mot 46.000 i 2017, Teller man med brukerne - som ikke løser billett - blir antallet besøk 66.800 i fjor.

– Vi ser at når vi skaper arrangement, og åpner en ny utstilling – åpningene er for øvrig gratis – da kommer folk. Vi må være aktive, og liker å se på oss selv som et kulturhus. Vi har mange faste brukere, alt fra pensjonister til kunstforeninga, forteller Kvennes, og legger til:

– Derfor blir det også museumsfest i 2018, fra 13. - 18. februar. Det har vi nå mulighet til gjennom nybygget, sier Kvennes, og legger til:

– Et museum må fylles med arrangement. Slik vi nå gjør gjennom samarbeid med Klimafestivalen, som har flere arrangement her. Gjenbruksdagen i fjor var en stor sukess, med mange unge folk innom.

Flerbrukshus i Bud

Andre faktorer som spiller inn på besøket på de mindre avdelingene, som Fiskerimuseet på Hjertøya og Veøya, er været og båtrutene.

– Når besøket synker fra 116.000 til 105.000 - hva skyldes det?

– Det er generelt mindre nedgang i besøket rundt omkring. Det er ingen dramatikk i det, sier Kvennes.

– I Bud var det ambisjoner om store besøk – 30.000 årlig..?

– Det var vel ikke helt realistiske beregninger, og er ikke et tall museet står bak. Museet der hadde anslagsvis 15.873 besøk i 2017, og 6.873 løste billett. Det er på nivå med året før. Skal besøket øke, må det jobbes langsiktig med tanken om flerbrukshus, sier Kvennes.

God økonomi

Formidlingslederen forteller at det fortsatt gjøres omvisning i nybygget.

– Hva betyr oppmerksomhet gjennom designpriser?

– Det har en viss betydning, at vi kan omgi oss med flotte omgivelser og at det ser spektakulært ut. Men det viktigste for oss er at Krona er et velfungerende hus å skape aktivitet i, sier Kvennes.

Museumsdirektør Jarle Sanden kan opplyse - selv om regnskapet ikke er ferdig eller styrebehandlet - at økonomisk kom museet godt ut av fjoråret.

– Når det gjelder salg, altså inntekt på billetter og leie, ligger de nesten på nivå med 2016, som jo var et toppår for oss. Sammen med andre mindre poster for egeninntekter utgjør det cirka tredve prosent av de totale inntektene. Dette er oppløftende tall, sier Sanden - som altså er inne i sitt siste år som direktør.

Flere besøker museum

Nasjonal statistikk for 2017 er ennå ikke klar, men tidligstatistikk for 2016 viser at stadig flere finner vegen til norske museum.

– Mange museer melder om rekordbesøk i 2016. Vi ser en økning på 449.207 fra 2015, noe som tilsvarer en samlet oppgang på 4,2 %. 2016 var alt i alt et godt år for norske museer, melder Norges museumsforbund.

SSB melder om samme tendens; besøk på museum har økt nær hvert år siden 2007.

Romsdalsmuseet kunne i åpningsåret 2016 rapportere en økning i besøket på 47,7 prosent. Andre godt besøkte museum var Østfoldmuseene, Oppdalsmuseet og Nynorsk Kultursentrum, og ikke minst, Henie Onstad-senteret.

I forbindelse med økte besøkstall er det flere institusjoner som trekker fram aktivt arbeid med museets samfunnsrolle.