Bilen kommer inn som et supplement til Volvos rekke av modeller. Splitter nye XC40 er en «små-SUV», og blir lillebror til XC60 og XC90, som har rullet på vegene i flere år.

– Nye XC40 har like god bakkeklaring som XC60, men den er 20 centimeter kortere og 3 centimeter smalere. Likevel oppleves den ikke som liten når man kjører. Dette er en størrelse mange har ventet på, sier selger Tine Lyngfoss hos Nardo Bil i Molde.

Flere har bestilt

Hun forteller at de allerede har fått bestillinger på fem biler, og venter at de første kundene får levering i slutten av mai. I midten av februar kommer flere demobiler til butikken, tirsdag var det bare en lynvisitt av en bil Volvo har sendt på turne.

– Bilen har vekket stor interesse. Mange har spurt tidlig, og vi merket det i dag at folk var på plass allerede klokka 08.00 for å se på den, sier Lyngfoss.

Hun sier at så godt som alle som har bestilt bilen usett, tidligere har hatt XC60, og ønsket en noe mindre bil. Det gjaldt også Nils Øvstedal, som sammen med kamerat Magne Heggen tok turen for å se på bilen tirsdag.

– Jeg har bestilt en litt annen utstyrsutgave, og i en annen farge. Men denne ser veldig spennende ut, sier Øvstedal.

– Hvorfor bestilte du den usett?

– Jeg syntes det virket som en veldig spennende bil. I reklamene jeg har sett er det veldig mange fikse detaljer. Volvo er dyre biler, men når man først har hatt Volvo i familien i mange år, så må det nesten bli slik.

Mye utstyr

Selger Lyngfoss bekrefter at det ikke er en veldig billig bil, sjøl om den er en noe liten SUV. Man kan få den enkleste utgaven med tohjulstrekk og 150 hestekrefter dieselmotor med manuell giring, for om lag 450.000 kroner inkludert vinterdekk og mobilstyring.

De fleste kundene ender opp på rundt 650.000 kroner, da er det firehjulstrekk, 150 hestekrefter automatgir, inkludert vinterdekk og mobilstyring.

I første omgang kommer bilen med diesel eller bensinmotor, men vil bli tilgjengelig som ladbar hybrid etter hvert, og ryktene svirrer om helelektrisk utgave på lengre sikt.

– Når man har hatt den noe større bilen XC60 med alt av utstyr, så ønsker jo de fleste å ha «alt» når de kjøper den nye også, sier Lyngfoss.

Kan lånes bort nøkkelløst

Hun forteller at Volvos mobilstyring, «Volvo On Call», har fått flere nye funksjoner. I tillegg til finesser for økt sikkerhet, forhåndsoppvarming av bil og liknende, får du nå mulighet til å låne bort bilen, uten å være til stede for å overrekke nøkkelen fysisk.

– Nå kan du legge igjen en «red-key» i bilen, og låse med mobilen. Deretter, hvis en venn eller noen i familien skal låne bilen, kan vedkommende be om å låne bilen med appen på telefon. Da kan du gi ham tilgang fra din telefon, og han kan låse opp og kjøre bilen med sin telefon igjen. Som eier kan du legge inn begrensninger på fart, volum på stereoanlegg eller annet, og det passer jo fint hvis foreldre skal låne bort bilen til barn som nylig har tatt lappen, sier Lyngfoss.

– Her prøver Volvo å gjøre det enklere å tenke miljøvennlig og dele på bilen.

Bilen har også avansert førerassistent, som gjør at du nesten kan slippe rattet og la den kjøre sjøl, men enn så lenge vil Volvo at du beholder kontrollen. Men det er et pek mot framtida.

Volvo XC40 plasserer seg i det voksende segmentet «urban-SUV», og vil konkurrere mot Volkswagens nye T-Roc, Opels Crossland X, Hyundai Kona, Audi Q3 og mange flere.

Bilen tilbys i ulike utstyrspakker, og designjusteringer deretter. Base og Momentium er de enkleste, mens Inscription og R-design blir de mest eksklusive modellene.