MOLDE: NAF melder på sine heimesider at det er stadig flere som tar førerkort ved myndighetsalder. Det er Transportøkonomisk institutt som har undersøkt hvor mange unge som tar førerkort på bil. Konklusjonen er at 59 prosent av alle 18-åringer tok førerkort i 1994, 37 prosent av 18-åringene tok lappen i 2007, mens 2015-tall viser en oppgang til at 47 prosent av landets 18-åringer tar førerkort.

– Ikke relevant her

En av årsakene skal være at delingstjenester som Uber og Nabobil gjør at man ikke lenger trenger å eie en bil for å kunne benytte seg av førerkortet.

– Jeg tror ikke dette er så relevant her. Disse tjenestene er ikke utbredt i vårt distrikt, og gjelder nok mer i de større byene, sier trafikklærer Hege Hustad på Team Trafikkskole i Molde.

«Avhengig» av lappen

Hustad har ikke oversikt over hvor mange 18-åringer som tar førerkort i Molde, men mener trenden ikke har endret seg i stor grad.

– Ungdommen er mer avhengig av førerkortet i vårt distrikt, sier Hege Hustad.

– Gir frihetsfølelse

Simen Silset Herskedal (17), bosatt på Strande, blir 18 år 11. februar, og ønsker å ta lappen så tett opp til myndighetsdagen som mulig. Lappen er en «snakkis» på skolen, og mange gleder seg til de blir 18 og kan kjøre opp, forteller han.

– Det gir en frihetsfølelse å ha lappen. Det er artig og spennende å ha mulighet til å fare rundt. Man blir ikke så låst. Det gir også fordeler når jeg skal på arbeid eller når jeg skal søke jobb seinere, sier Herskedal, som går andretrinnet på Molde vgs. og i tillegg jobber hos Fotograf Birkeland.

– Hva med buss?

– Det er ikke alltid like greit å være avhengig av bussen. For eksempel jobbet jeg noen søndager før jul. Da var det vanskelig å få det til å klaffe med bussrutene, sier Herskedal.

Herskedal har ikke noe særlig kjennskap til Uber og andre delingstjenster, og tror - som trafikklærer Hustad - at det er et storbyfenomen.

– Har du bil som venter på deg når du får lappen?

– Nei, jeg kommer til å låne mamma eller farmors bil. Men når jeg skal kjøpe bil vurderer jeg sterkt å kjøpe el-bil, sier Herskedal.

– Hvordan påvirkes du av strengere regler på fravær knyttet til kjøreopplæring?

– Det blir litt mer «trykk» på timene. Jeg må være flinkere til å tilpasse timene til fritimer. Det er en av grunnene til at jeg må vente noen uker etter 18-årsdagen med å kjøre opp. Og så kom jeg litt seint i gang, sier Herskedal.

Automat og manuelt

NAF trekker også fram en økende andel biler med automatgir som mulig grunn til at flere tar lappen som 18-åring.

– Vi har en del som tar førerkort på automatgir, men generelt er ikke det 17-18-åringene. De fleste vil ha muligheten til å kjøre både manuelt og automatgir, sier Hustad.

– Hvordan er stoda blant 18-åringene? Er de modne nok til å ta lappen?

– Mitt inntrykk er at flere og flere 18-åringer har god risikoforståelse. Jeg merker at de har lyst til å lære. Det er sjølsagt forskjeller, men de fleste er flinke, sier Hustad.