Statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at andelen dieselbiler som ble solgt i Norge i desember var nede i 18 prosent. I Romsdal var tilsvarende tall 32 prosent.

Hver tredje bil med diesel

– Det er fortsatt godt dieselbilsalg her i distriktet. Av 118 nyregistreringer i Romsdal i desember var 38 dieselbiler, for hele 2017 var andelen dieselbiler 423 av totalt 1420, forteller salgssjef Nils E. Smørholm i Auto 8–8 Haukebø & Rødseth til Romsdals Budstikke.

Dermed var dieselsegmentet fortsatt det største i Romsdal, biler med bensinmotor sto for 25 prosent, elbiler 13 prosent, hybrid 12 prosent og plug-in hybrid 20 prosent, opplyser Smørholm.

Toppårene for dieselbiler var 2010–2011, da over 70 prosent av bilene hadde dieselmotor. Nils Smørholm mener at diesel fortsatt er det beste alternativ for mange, dersom man ser på økonomi, bruks- og nytteverdi. Hele landet må ikke straffes fordi storbyene har problem med forurensing enkelte dager i året, mener han.

– Alt dreier seg om Oslo

– Kunder som kjøper litt større biler med firehjulstrekk og ikke har lyst å hybrid, velger fortsatt diesel. Dieselbilsalget holder seg ganske bra, utslippene blir stadig redusert, det samme gjelder forbruket. Nå får vi håpe at nye avgifter ikke kommer og ødelegger. I denne saka dreier alt seg om Oslo. Distriktene blir straffet, jeg håper inderlig at nye avgiftsøkninger ikke blir gjennomført, sier Nils E. Smørholm.'

Han får støtte fra NAF, som også påpeker at avgiftsøkning på diesel vil slå uheldig ut for distriktene, både for privatbilister og for transportnæringen.

For den enkelte bileier kan også brå avgiftsomlegginger føre til økonomisk tap.

Også politisk har denne saka sprengkraft, økte drivstoffavgifter har veltet en Høyre-regjering før. Det vet Kåre Willoch.