Molde: Etter to måneder som konstituert administrerende direktør i Classic Norway, ble det i styremøte sist uke besluttet at Terje Hatlen Stokke blir permanent ny administrerende direktør etter Runar Myklebust.

– Jeg føler meg utrolig beæret over at styret og familien Berg ønsker å satse på meg videre, sier Hatlen Stokke.

– Mange ser på meg som en hotellnomade som har hoppet fram og tilbake, og det skyldes at jeg ønsker å være med på utvikling, det er utrolig givende. Her i Classic Norway får jeg være med på å utvikle ting hele tida, sier Hatlen stokke.

Hatlen Stokke har hatt som filosofi at om han jobber ett sted mer enn fem år, så blir han der. Det skjer nå, for om en måned har han jobbet i Classic Norway i fem år.

– Her blir jeg. Jeg trives utrolig godt, vi har masse kompetente folk i organisasjonen og framoverlente eiere. Og jeg får jobbe med mange spennende prosjekt.

– Et stort tap

Forgjengeren Runar Myklebust satt i sjefsstolen i 12–13 år før han tragisk gikk bort i november 2017.

– For meg var Runar en fantastisk mentor og en veldig god venn. Det var et stort tap at han gikk bort. Det blir store sko å fylle, Runar var en brubygger, en person som alle likte. Han var en veldig god sjef, og ga alle muligheten til å utvikle seg. Runar turte å gi folk ansvar, og det er rette måten å lede på, sier Hatlen Stokke.

Vil vokse

Han vil ta med seg det han lærte av forgjengeren når han nå skal lede selskapet framover. Classic Norway består av 16 hotell, inkludert fire i Lofoten og Molde Fjordstuer, Ona Havstuer, Håholmen, Hustadvika Gjestegård, og Angvik Gamle Handelsted med mer i Møre og Romsdal. I høgsesongen er det omlag 500 medarbeidere totalt, som står for rundt 350 årsverk.

– Vi har tredoblet omsetningen i Lofoten siden vi tok over der for fem år siden. Der strekkes også sesongen med «New Season» fra februar, det håper vi å få til her på Nordvestlandet på sikt også.

For målet er å vokse videre for hotellkonsernet.

– Vi har en målsetting å nå en halv milliard i omsetning innen 2020. I rekordåret 2017 var omsetningen på om lag 300 millioner. Fjoråret var det beste året noensinne. Etter ti magre år begynte vi å levere gode tall fra 2014, og 2017 blir rekorden, med 6–7 millioner på bunnlinja, som eierne vil bruke på satsinga vår videre.

Tøffe rammevilkår

Hatlen Stokke sier at Classic Norway er veldig selektive, sjøl om de satser på å bli større. Siden oppkjøpene i Lofoten for tre år siden, har selskapet mottatt rundt 200 henvendelser om oppkjøp, men de har i denne perioden bygd ett, og kjøpt ett hotell.

– Vi er grundige i metodikken vår, og det er vi nødt til å være. Det er mange reiselivsbedrifter rundt om i Norge som sliter, og vi vil finne nye objekt til porteføljen som passer vårt fundament, samtidig som de har egen identitet.

– Hvordan skal du lede Classic Norway videre?

– Vi vil fortsette å satse på intern arbeidskraft, og gi folk muligheten til å gå gradene. Vi må fortsette å bygge på den gode kulturen, det lønner seg på sikt. Og så må vi dyrke vår nisje, som er ekstremt viktig. Vi er kommet et stykke på veg, men skal bygge vår nasjonale merkevare ytterligere, slik at vi står sterkere i et internasjonalt marked, sier Hatlen Stokke.

– Reiselivsbransjen har opplevd stor vekst de siste åra, men det er tøff konkurranse?

– Ja, vi har tøffe rammevilkår. Vi må være fornøyd med 4–5 prosent på bunnlinja, mens de fleste andre bedrifter satser på det dobbelte. Marginene i bransjen er utrolig små. Nå med økt moms, som vi igjen må legge på prisene. Men fortsatt er norske priser lave i en internasjonal målestokk. Det blir viktig for oss med langsiktige rammevilkår for at vi skal kunne ha en sunn drift.

For Hatlen Stokke blir det også viktig å dra opp aktiviteten på kurs og konferanse.

– På ferie og fritid går det veldig bra, der er vi sterke. Når vi får fart på bedriftsmarkedet, så kan det bli virkelig artig å jobbe med reiseliv de kommende åra, tror Hatlen Stokke.