MOLDE: – Vi har vært på jakt etter et godt sponsorobjekt. Så når forespørselen fra Bjørnsonfestivalen dukket opp, var det full klaff, sier banksjef Siw Bergsås i Sparebank1 Nordvest.

Har blitt en folkefestival

Avtalen inngås fra 2018 og gjelder for to år, men intensjonen fra begge parter er et langsiktig samarbeid.

– Vi ser fram til å ha med oss en sponsor som kjenner vår virksomhet, vet hva vi står for og kan bidra med et nytt blikk utenfra, sier festivalsjef Johild Kosberg Bredin, og forklarer at omprioritering fra tidligere hovedsponsor Sparebank1 SMN er bakgrunnen for det nye samarbeidet.

Bergsås forteller at det er flere grunner til at banken nå går inn med støtte til festivalen.

– Det har blitt en folkefestival, med stadig økende popularitet, som engasjerer mange. Vi er opptatt av å bidra med samfunnsnyttig engasjement i regionen, noe Bjørnsonfestivalen står for. Blant annet i forhold til ytringsfrihet, som vi har sett hvor viktig er den siste tida, sier Bergsås.

– Tidligere hovedsponsor støttet festivalen med rundt 200.000 kroner - hvilket nivå ligger den nye avtalen på?

– Det dreier seg om cirka det samme beløpet, sier Bergsås, som ser fram til å diskutere og komme med innspill til festivalens utvikling.

– Hvor stor innflytelse har en sponsor på det kunstneriske arbeidet?

– Mange ønsker å påvirke programmet vårt, og alle våre samarbeidspartnere har anledning til å komme med innspill. Det ser vi positivt på. Så er det opp til programrådet å sette det endelige programmet, sier Bredin.

Rekordbesøk i 2017

I 2017 hadde selve festivalen cirka 11.000 besøk; det samme antallet som i 2016, til tross for at antall arrangement var noe lavere – rundt 80 i stedet for 100.

– Festivalen er en helårsarrangør, og totalt i 2017 hadde vi 15.300 besøk, og hele 43 arrangement utenom festivaldagene. Det er det best besøkte året noen gang, forteller Bredin.

Bjørnsonfestivalen har et budsjett på cirka 4 millioner kroner. Den offentlige støtten fra Kulturrådet, fylkeskommune og kommune utgjør cirka 3 millioner kroner, mens sponsorinntekter og billettinntekter ligger på cirka 500.000 kroner hver.

– Nå er ny hovedsponsor på plass. Hva blir utfordringene framover?

– Uvissheten i forhold til kulturråd-støtten er den største utfordringen. Får vi et kutt her, vil det få konsekvenser, sier Bredin, som søker støtte i desember – og får svar i mars eller april. I 2017 ble støtten kuttet med 150.000 kroner.

– Ellers er det selvsagt utfordrende å programmere. Dette er ferskvare. Vi kan aldri lene oss tilbake, men bør helst vite hva som blir aktuelt i september, sier hun.

– Når slipper dere programmet for 2018?

– Vi er jo allerede i gang, med arrangement for de yngste på biblioteka i Aukra, Midsund, Fræna og Eide. Så kommer Sigrid Sollund hit for å snakke om hersketeknikker. Det er et program vi ser et veldig populært, derfor flytter vi det fra Storyville og inn i Teatret Vårt, forteller Bredin, og legger til:

– Programmet for øvrig slipper vi vanligvis utpå våren. Men slik det ser ut nå, blir det tre ulike retninger, eller tema-klynger, og rundt 85 arrangement.

Årets festival arrangeres 5. - 9. september.

Banskjef Siw Bergsås i Sparebank1 Nordvest og festivalsjef Johild Kosberg Bredin har signert avtale for to år, med intensjon om langsiktighet. Foto: Vera Henriksen
Programleder Sigrid Sollund i Dagsnytt 18 kommer til Molde 1. februar for å snakke om hersketeknikker. Foto: Sturlason