– Vi får bekreftet bildet vi tegnet i oktober i fjor av at næringslivet i Romsdal er på veg opp, sier Vegard Helland.

Han framholder at bedriftene i Romsdal ser ut til å være veldig flinke til å samarbeide og dele på kunnskap, til det beste for næringslivet.

– Ikuben er et fantastisk samarbeid. Bedriftene konkurrerer der det skal konkurreres, og de deler der det skal deles. Ikuben er et foregangseksempel på godt samarbeid i næringslivet, sier Vegard Helland.

Imponert over Rauma

Konserndirektøren trekker fram Rauma i det positive bildet han tegner av Romsdal.

– Når jeg reiser til Rauma blir jeg veldig imponert over entreprenørskapet der, og hvor flinke bedriftene er til å samarbeide, til tross for at de ikke nødvendigvis er innenfor samme bransje. Jeg får et veldig godt innrykk av næringslivet når jeg er i Rauma, sier Vegard Helland, som trekker fram investeringsviljen der.

Oljen kommer tilbake

Vegard Helland konstaterer at oljen nå kommer tilbake igjen.

– Men de som eier skip har noen tøffe år foran seg. Vi tror også at verftene og den maritime utstyrsleverandørindustrien fortsatt vil ha det tøft. Verftene har gått fra å serieprodusere offshorebåter til å bygge prototyper. Med prototypebygging – uansett om det er brønnbåter, fiskebåter, cruiseskip eller ekspedisjonsfartøy – får de veldig få kostnadssynergier. Prototypebygging er dyrere og skaper større uforutsigbarhet, sier Vegard Helland.

– Vard har vært flinke til å hente inn nye oppdrag. Men som nevnt er de nye oppdragene mye mindre serieproduksjon enn det var tidligere. Det gjør det tyngre for verftene, og det tar lengre tid for dem å tjene penger, sier Veger Helland.

Når det gjelder leverandørindustrien, peker han på at bedriftene leverer inn mot hele spekteret av skip - og ikke bare mot offshore.

Men samtidig som han peker på at verftene fortsatt vil ha tøffe tider, sier han at en må skille litt.

– Aas Mek. Verksted i Vestnes, som er det ene store verftet i Romsdal, er eksponert mot havbruk – og ikke olje. De bygger i all hovedsak brønnbåter. Der har både utviklinga og resultatene vært veldig bra. I motsetning til andre verft, har Aas Mek. Verksted klart å opprettholde sysselsettinga og økt verdiskapinga, sier Vegard Helland.

Han framholder at en innenfor oljesektoren vil se forskjeller.

– Aktiviteten på Sunnmøre, som gjerne er relatert til skipseiende selskap og verft, vil det ta tid før kommer tilbake. I Romsdal har en mange kunnskapsbaserte selskaper som jobber inn mot olje. Her har aktiviteten allerede tatt seg opp. Her er det igjen etterspørsel etter folk. Vi så seinest at Prezioso Linjebygg i Molde skal ansette 50 nye medarbeidere, sier Vegard Helland.

– Sunnmøre trekker ned

Han utdyper forskjellen mellom regionene i fylket.

– Ser vi på aktiviteten i Romsdal framover, kommer Møreaksen, boligbygginga holder seg relativt godt – og det skal bygges nytt sykehus. Vi ser optimisme i Romsdal. Utsiktene for Romsdal er vesentlig bedre enn det vi ser for fylket totalt sett. Det handler om at Sunnmøre fortsatt vil trekke Møre og Romsdal ned, sier Vegard Helland.