Onsdag formiddag ble den første regionvinneren i Avinors «Made in Norway»-prosjekt presentert på Molde lufthavn Årø. Juryen har bestått av representanter fra Norges forskningsråd, DOGA, FERD, Abelia og Virke, samt arrangør Avinor. Premien er omfattende i profilering i alle kanalene til samarbeidspartnerne som har vært med i juryen.

– Vinneren er Protomore InnovasjonsLAB, som har imponert oss og juryen. De er en spennende tjenesteleverandør som har en veldig interessant måte å jobbe på, forteller lufthavnsjef John Offenberg.

De regionale vinnerne som blir offentliggjort denne uka, er valgt ut etter en helhetlig vurdering av bærekraft basert på økonomi-, miljø- og samfunnseffekter. I tillegg en vurdering av bedriftenes innovasjonsgrad, gjennomføringsevne og evne til å formidle sitt produkts egenskaper og potensial.

– Konkurransen var tøff, og Protomore InnovasjonsLAB utfylte kriteriene på en imponerende måte, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge, og juryleder.

Massiv profilering

Protomore får nå en omfattende profilering på alle Avinors Lufthavner de neste tre ukene, samt en massiv spreding i sosiale medier og synliggjøring gjennom prosjektets samarbeidspartnere.

– Det er umulig å si hva markedsprisen er på profilering. I vårt nettverk treffer vi vanvittig mange, spesielt i bedriftsmarkedet, men også folk på fritidsreise. Gjennom Avinor er det 50 millioner reisende i året, så klart vil dette bli lagt merke til, sier Offenberg, som stolt kunne dele ut det synlige beviset onsdag.

Daglig leder Finn Amundsen i Protomore var veldig glad.

– Vi har jobbet mye med bedrifter i Møre og Romsdal, og fått til en bra klynge her sammen med iKuben. Men vi jobber også med firma fra Finnmark, Oslo og alle andre deler av landet. Skal vi få opp volumet hos oss framover, er vi nødt å jobbe med folk fra andre deler av landet. Da er en slik markedsføring midt i blinken, sier Amundsen.

– Samtidig vil det være verdifullt for oss med påfyll av kompetanse fra andre bransjer. Vi mener vi har et produkt som kan matche denne omfattende profileringa på en god måte. Vi hadde aldri hatt muligheten til dette på egen hånd, og det var veldig god timing for oss. Vi er ydmyke, men veldig klare for dette, forteller Amundsen.

Offenberg er glad for at Protomore i Molde stakk av med seieren i region midt.

– Protomore er en tjenesteleverandør, de selger ikke et enkelt produkt. De er litt i startgropa, men viser en spennende måte å jobbe på, og har et brennende engasjement for fellesskapet. Vi har sans for deres fokus på omstilling og verdiskaping, og der tror vi også nettverket av flyplasser blir viktig framover, sa Offenberg.

Stolt ordfører

Ordfører Torgeir Dahl var til stede og delte ut blomster. At Molde kommune har gått inn som medeier i Protomore gjorde han ekstra stolt.

– Det er veldig kjekt at et så vitalt selskap, som profilerer regionen vår og utvikler næringslivet her, vinner denne prisen. Vi liker å vinne i Molde. Og dette med innovasjon, utvikling, omstilling og digitalisering er noe som kler oss godt, og dette viser godt at vi lykkes, og kan hjelpe oss å fortsette å utvikle oss i riktig retning, sa Dahl etter prisoverrekkelsen.