Oppkjøpet ble gjort kjent for ett år siden. Samkjøringa har pågått lenge og omprofileringa gjøres ferdig denne uka. Mandag åpner dørene for Auto 8–8 Haukebø & Rødseth.

– Det blir en stor dag for hele konsernet, som vi så klart vil markere. Samme dag skifter også Vestlandske Auto i Ålesund navn, så det er to store og tradisjonsrike bilforhandlere som nå får et nytt tilnavn. Vi vil beholde det tradisjonsrike og innarbeida originale navnet også, og ta vare på historikken, sier daglig leder Lars Erik Brandshaug hos Auto 8–8 Haukebø & Rødseth.

– Hva blir fordelene med å være en del av et større konsern?

– For meg blir det viktigste at vi kan dra veksler på hverandres kompetanse. Vi har mye erfaring og kunnskap her på huset, men kan lære enda mer av de andre firmaene i konsernet. Nå jobber vi med samme plattform og system, og kan lære noe i alle avdelinger, både på salg og service, sier Brandshaug.

Alle forhandlerne i konsernet har Ford som hoved-merke, samt litt variasjoner i supplerende merker.

– Nå kan vi spille på hverandres varelager. Vi har flere nye biler tilgjengelig på kort tid, og får mye større utvalg av bruktbiler. Samtidig kan vi gjøre det samme med delelager. Og skulle det knipe på, så kan vi flytte på folk og kompetanse ved behov, sier Brandshaug.

Jobber med effektivisering

På konsernnivå er det ansatt en salgsdirektør i nyopprettet stilling. Totalt er det 110 ansatte i konsernet, hvorav 25 jobber på Haukebø & Rødseth. Brandshaug sjøl har stått i jobbet siden august.

– Det har vært en bratt læringskurve, både for å lære å kjenne bransjen og de ansatte her. Jeg har fått god støtte fra min mentor Steinar Grip, som jobber i Auto 8–8 og ledet bedrifta her i interimsperioden fra Ole Bjørn Rødseth ga seg i mai i fjor. Men det er spennende og morsomt å jobbe i bilbransjen, sier Brandshaug.

For da han startet var det med null erfaring med bil fra et salgsperspektiv. De siste tjue åra har han bodd i Oslo og Bærum, og jobbet med logistikk, primært i lederstillinger i store internasjonale selskap.

– Å komme inn her med nye øyne har vært utfordrende både for meg og de som har jobbet her lenge. Jeg har nok stilt en del dumme spørsmål, men så har folk fått seg en vekker også. Jeg er ikke blendet av å ha vært her lenge, så jeg kan utfordre prosessene. Vi har jo et felles mål om å jobbe så effektivt som mulig, da må vi gjøre ting enklere og mer rasjonelt. Der kommer logistikkbakgrunnen min godt til nytte, slår Brandshaug fast.

Vil satse mer på nyttekjøretøy

Han ser gjerne til andre bransjer og industri for å få inspirasjon til nye metoder eller prosesser å jobbe etter. Han er ikke i tvil om at bilbransjen må omstille seg, siden utviklinga og endringene skjer i høgt tempo.

– Jeg opplever at det er stor usikkerhet, ikke bare for oss, men for kundene. Det er vanskeligere for kunden å vite hvilken drivlinje han skal ha. Elbil, diesel eller hybrid, det er ikke så lett. Derfor ser vi også at leasingandelen har økt betydelig på få år. Nå selges over halvparten av nybilene med leasingavtale. Da er det selgerne våre som må bruke sin kompetanse og samtidig må vi se inn i glasskula for å vurdere restverdien om 3–4 år. Det er krevende.

– Bilparken blir stadig nyere, de fleste familier har en bil, kanskje to. Kundene er opptatt av hva bilen vil koste dem i måneden. I tillegg har moms-fordeler gjort leasing attraktivt. Med leasing slipper kunden mye usikkerhet og ansvaret for bilens verdi om noen år, sier Brandshaug.

Omsetninga for konsernet ligger på rundt 600 millioner kroner i året, men daglig leder ser potensial for å selge mer.

– Mye vil ha mer. Men jeg synes vi har et veldig bra utvalg av biler, som vil møte mange behov. Vi har Norges mest solgte plugin-hybrid fra Mitsubishi og vi har ustoppelige Subaru. Og så er det Ford, som har noen veldig populære biler som ikke helt har fått ut potensialet lokalt. Med Europas mest solgte pickup og nyttekjøretøy i porteføljen, er vi klar for å satse enda hardere på bedriftsmarkedet.

Differensierte lokasjoner

Å selge Nissan i Molde, blir neppe aktuelt ifølge Brandshaug. Auto 8–8 på Eide har lenge hatt ansvaret for salgsområdet i Romsdal.

– Vi vil vurdere å bli et servicepunkt, men blir ikke salgssted. Vi vil ha litt differensiering mellom lokasjonene og ikke spise hverandres marked, sier Brandshaug.

Sjøl bytta han både lokasjon og marked for et knapt halvår siden, og angrer ikke et sekund.

– Etter mange år på Østlandet ble vi i familieråd klare for å flytte heim til Molde. Særlig kona, som er fra Bærum, var ivrig etter at vi skulle komme oss hit. Det er helt nydelig å være tilbake i Molde, og det har gått over all forventning.

– Nå bruker jeg tre minutt til jobb og ikke en time, det gir mye mer tid med familien. Jeg merker etter mange år i storbyen hvilke privileger det er å bo i en småby. Og så våkner jeg med utsikt til fjella igjen, det blir man aldri lei. Jeg har sendt noen bilder fra terrassen til venner på Østlandet, sier Brandshaug med et smil mens sola skinner på bilene gjennom vinduene på Fuglset.

– Fra Ford har vi Europas mest solgte nyttekjøretøy og den mest solgte pickupen i Europa. Dette vil vi markedsføre mer aktivt framover, sier Brandshaug. Foto: Erik Birkeland