Administrerende direktør Espen Lillebrygfjeld opplyser at Omya Hustadmarmor planlegger et landstrømanlegg som er anslått å koste om lag 15 millioner kroner. Han håper det vil stå ferdig i løpet av året.

– Vi er veldig glad for at vi har fått støtte til prosjektet. Det er de beste prosjektene som får det. Utslippene vil bli redusert, og vi håper at støyen våre naboer merker, også skal bli det. Det er en positiv bieffekt, sier Espen Lillebrygfjeld.

Norges sjette største

Omya Hustadmarmor er, med sine rundt 350 skipsanløp årlig, en av Norges større havner. De enorme volumene som fraktes til og fra Omya Hustadmarmor, gjør Molde og Romsdal Havn IKS til Norges sjette største havn, med totalt 7,2 millioner tonn frakt årlig.

– Landstrømprosjektet er relatert både til råstoffbåtene og slurrybåtene som er her. Anlegget vil gjøre at båtene bruker landstrøm i stedet for dieselaggregater når de ligger ved kai. Når de kommer til land her, kan de kople seg til og forårsake mindre utslipp av klimagasser enn de gjør i dag, bli mer energieffektive og gi mindre støy, sier Espen Lillebrygfjeld.

Arrangement på båtene

Han forteller at de nå skal foreta en mer detaljert prosjektering.

– Vi trenger også arrangement på båtene, som gjør at vi må koordinere oss med rederne. Vi har hatt en dialog med rederiene, og håper gjennomføringa skal gå greit. Vi må også ha en intern godkjenning av prosjektet. Hvis alt går som vi håper, bør det være klart i løpet av året, sier Espen Lillebrygfjeld.

Ni havner får støtte

Ni havner fra Egersund i sør til Hammerfest i nord skal kutte utslipp fra besøkende skip. Nærmere 50 millioner kroner i støtte fra Enova skal føre til en rekke nye landstrømanlegg langs norskekysten. Det som planlegges ved Omya Hustadmarmor er det som får nest mest i støtte. De øvrige havnene som får støtte til landstrømanlegg er Hammerfest Havn KF, Hammerfest, Eigersund Næring og Havn, Egersund, KS Coast Center Base, Ågotnes, Stord Hamn, Stord, North Agency AS Lanes terminal, Tromsø, Mosjøen Havn KF, Mosjøen, Vedø Eiendom AS, Husøy, Karmøy og Grenland Havn IKS.

Lavutslippssamfunnet

– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm en viktig del av denne omstillinga. Hele sju prosent av klimagassutslippene fra sjøfarten skjer mens skipene ligger helt i ro ved kai, så strøm fra land kutter store utslipp, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Nye muligheter neste år

Dette var fjerde runde med landstrømstøtte fra Enova, som til nå har bidratt til å realisere over 60 prosjekter langs hele kysten, med samlet støtte på over 350 millioner kroner.

Flere fartøy bygges om

– Vi ønsker å utvikle dette markedet slik at stadig flere fartøy bygges med mulighet til å ta imot strøm fra land. Denne gangen mottok vi 14 søknader, under halvparten så mange som i forrige runde. Noe som kan tyde på at de mest gryteklare prosjektene nå har fått støtte, sier Enova-sjefen.

Enova SF eies av Olje- og energidepartementet. Enova er lokalisert i Trondheim, og har 80 medarbeidere.

– Vi er veldig glad for at vi har fått støtte til prosjektet, sier administrerende direktør Espen Lillebrygfjeld ved Omya Hustadmarmor. Foto: Bjørn Brunvoll