MOLDE: Johansen sitter i kulturbyggingsgruppa, som ledes av Rolf Jonas Hurlen, ordfører i Nesset. Gruppa jobber særlig med to saker i prosjektet nye Molde kommune: Bli Kjent-fondet. Og nytt kommunevåpen.

– Fristen for å komme med innspill er 10. januar. Hvordan er responsen?

– Den er god. Jeg ser vi har 18 journalposter. Noen av disse inneholder flere forslag. De kommer fra privatpersoner, skoler og organisasjoner. I tillegg ser vi et stort engasjement på sosiale medier, sier Johansen, og legger til:

– Men: Det er fortsatt over ei uke igjen. Vi vil gjerne ha flere innspill. Det trenger ikke være skisser eller ferdige illustrasjoner. Det kan gjerne være ren tekst også. Alle bidrag er verdifulle, sier Johansen, og viser til www.nyemolde.no, der alle kan komme med innspill.

Ut på anbud

Jakten på innspill er første fase i en lengre prosess for å komme fram til et nytt kommunevåpen for Molde, Nesset og Misund - Nye Molde.

– Før vi går ut til profesjonelle aktører, må vi vite hvor vi vil. Vi håper å se noen tendenser i innspillene vi får.

– Hva blir de største utfordringene?

– Det vet vi ikke helt ennå. Bortsett fra at det vil være mange følelser knyttet til dette og og helt sikkert mange ulike oppfatninger.

– Kan det være aktuelt å beholde Moldes byvåpen?

– Det er et alternativ som er spilt inn og vi utelukker ingenting nå, sier Johansen.

Hun forteller at før anbudskonkurransen utlyses, skal forslagene vises fram på et felles kommunestyremøte den 25. januar. Deretter skal kulturbyggingsgruppa innstille på et tema og en mer konkret bestilling, som så godkjennes av fellesnemnda.

Etter at konkurransen er utlyst i mars/april, gjelder vanlige anbudsregler, før folket tas med på en elektronisk stemmegivning til sommeren. Denne er kun rådgivende.

I oktober skal fellesnemda etter planen vedta det nye kommunevåpenet.

– Det er framdriftsplanen, ja. Men vi har det ikke travelt. I løpet av året bør vi imidlertid ha bestemt oss, sier Johansen.

– Hvor stort er budsjettet for prosjektet?

– 300.000 kroner er satt av til prosessen i år, sier Johansen.

Omprofilering

For i 2019 skal også et helt nytt profilprogram på plass. Det betyr en ny prosess og nye anbud.

– Det skal være tydelig at vi er en ny kommune fra 1. januar 2020. Det betyr at mye må omprofileres, alt fra skilt, bygninger og biler, til arbeidstøy, brevhoder og nettsider, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Skal den nye kommunen ha et eget slagord?

– Ja, det ser vi på som helt naturlig. Men vi har valgt å jobbe i en rekkefølge der kommunevåpen kommer først, deretter omprofilering. Slagordet kan komme på sikt, sier Johansen.

– Det er med andre ord «et hav av muligheter»?

– Hehe. Det er i hvert fall en utrolig spennende prosess. Vår overordnede oppgave er jo å finne ut hvilke fellestrekk vi har, og bygge en felles kultur og identitet på tvers av tidligere kommunegrenser, sier Johansen.

Hilde Johansen. Foto: ERIK BIRKELAND