MOLDE: Den 44 fot store fiskebåten ble bygd i Aure i 1963. Klaus Ås er kjent som en «heldig» fiskebåt som har gitt et godt levebrød til fire familier i sitt yrkesliv. Båten hadde hatt to eiere før Hans Petter Tysnes fikk kjøpt den i 2007. De siste åtte årene har båten ligget ved kai i «Kjølehuken» i Molde, rett ved siden av hovedkvarteret til Molde og Romsdal Havn IKS.

Avhengig av havnevesenet

– Jeg kunne ikke hatt en båt som Klaus Ås om det ikke var for hjelpen jeg har fått fra de båtkyndige i Molde og Romsdal Havn. Jeg har tross alt vært borte på sjøen halve året. Da har båten vært i de beste hender. Karene i havnevesenet har gjort en flott innsats for å passe på båten, og det vil jeg takke dem for, sier Hans Petter Tysnes til Romsdals Budstikke.

Vi sitter i styrhuset på Klaus Ås sammen med fem andre personer. Det er nesten så man får litt «klaus», så trangt som det er. Havnekaptein Øystein Nilsen og kollega Jarle Indrestrand er på plass. Det samme er de nye eierne av den gamle båten – Snorre og Mona Marøy fra Marøy (Radøy) nord for Bergen. Hans Petter Tysnes tar en kjapp gjennomgang av båtens historie.

Forpleiningssjef

– «Klaus Ås» var travelt opptatt med fiskeri langs kysten fra 1963 til 2000. Da ble den tatt ut av drift. Båten ble tatt inn under vingene til Riksantikvaren på grunn av den spesielle byggemetoden. Den fikk vernestatus, og det har jeg videreført mens båten har vært i mitt eie, sier Tysnes (50), som er forpleiningssjef hos Havforskningsinstituttet.

Han kjøpte båten for en halv million kroner, samme som båten nå selges for. En passe porsjon «galskap» lå bak kjøpet, erkjenner Tysnes.

Stor båtinteresse

– Men jeg har jo også en stor interesse for gamle båter. Jeg fikk en fin attest fra Riksantikvaren i fjor. De skrev at båten er i utmerket stand og at jeg er genuint båtinteressert. Jeg har gjort mitt beste for å ta så godt vare på båten som mulig, godt hjulpet av flinke folk i havnevesenet. Klaus Ås har vært et fast innslag i bybildet i flere år. For meg har den først og fremst vært en trivselsbåt. Turer med havfiskeklubben, private ferieturer med familien, slike ting.

De første årene hadde Tysnes båten «parkert» i Kristiansund. Det var Øystein Nilsen som tok initiativet for å få båten til Molde. Han hadde for lengst lagt merke til Klaus Ås.

Fikk fartsbot

– Første gang jeg så båten, fikk jeg faktisk fartsbot. Jeg la merke til båten mens jeg kjørte gjennom Frei. Jeg glemte å følge med på speedometeret. Da ble det bot, gitt, ler Nilsen.

Hans Petter Tysnes selger båten fordi jobben hans endrer seg. Han får dårligere tid til å ta vare på den staselige båten. Tysnes skal begynne i ny turnus i Norges nye ekspedisjonsfartøy, isbryteren «Kronprins Haakon». Kjøperen Snorre Marøy var på jakt etter Klaus Ås også da Tysnes kjøpte den for ti år siden.

– Jeg har lang fartstid innen fiskeri og oppdrett. Nå er jeg 60 og har bedre tid til å dyrke båtlidenskapen. Dette er en båt man kjøper for å ta vare på den. Vi er maritime folk som har vokst opp i båt. Klaus Ås er en båt som er veldig fint behandlet. Slik skal det fortsette. Det er som å ta imot en stafettpinne. Denne båten kommer til å overleve meg, og så må noen andre ta over stafettpinnen med tid og stunder Vi er veldig glad og ydmyk for at vi har fått kjøpe Klaus Ås, sier Snorre Marøy.

Fra styrhuset til Klaus Ås. Fra venstre Mona Marøy, Hans Petter Tysnes, Snorre Marøy, Øystein Nilsen og Jarle Indrestrand. Foto: Eirik Heen