Med Stig A. Waagbøs merittliste, sier ikke det lite.

Han holder til på Telenors hovedkontor på Fornebu. I Telenors organisasjon er det bare konserndirektør Svein Henning Kirkeng, med ansvar for produkt og marked, som sitter mellom Stig A. Waagbø og konsernsjef Sigve Brekke. Stig A. Waagbø har ansvaret for digital utvikling globalt. Under seg har han medarbeidere på Fornebu, i Trondheim og Kuala Lumpur i Malaysia.

Telenor har cirka 33.000 ansatte i 12 land. Cirka 4.500 er i Norge, hvorav i underkant av 4.000 på Fornebu. Asia og Skandinavia er de tyngste områdene i Telenor.

– Det er egentlig helt utrolig at Telenor i lille Norge har blitt et av verdens 12 største teleselskap, sier Stig A. Waagbø.

– Kan du på en enkel måte forklare hva jobben som digital direktør går ut på?

– I all hovedsak kan en si at jeg leder et digitalt utviklingsmiljø i Telenor-konsernet som leverer forretningssystemer til Telenors datterselskaper i Europa og Asia. For brukerne innebærer det muligheter for å betale, kjøpe ekstra datapakker samt identifisere seg selv via digitale tjenester, sier Waagbø.

– Hva er den største utfordringa i jobben?

– Det er å få til vellykket samspill mellom datterselskapene i våre 12 land og konsernledelsen, og treffe rett med utviklingsinitiativene framover. Mange tror at hovedinntekten til Telenor kommer fra tale og SMS. Men det er datapakker og datatrafikk som utgjør den største delen av inntektene, sier Stig A. Waagbø.

Schibsted-topp

Stig A. Waagbø har Forsvarets befalsskole og er utdannet adjunkt ved Høyskolen i Oslo, med spesialisering innenfor matematikk og informasjonsteknologi.

– Hva var din første jobb?

– Det var i Romsdals Budstikke. Jeg laget «5 på gata» i tre år. Jeg tok også litt bilder I ny og ne, og bisto med mørkeromsarbeid, forteller Stig A. Waagbø, som ved siden av skolen i disse åra intervjuet et firesifret antall romsdalinger i «5 på gata».

Det ble starten på en utrolig karriere med en rekke lederstillinger i ulike mediehus og selskap. Han har vært avdelingssjef og portaldirektør i SOL Norge, og nordisk konserndirektør for SOL Skandinavia. Seinere var han adm. direktør i Onsite Solutions. Derfra gikk han til stillinga som prosjektleder i Molde Kunnskapspark i hjembyen. Neste stopp var Romsdals Budstikke, der han startet som forretningsutvikler innenfor digitale medier og endte som mediehusets administrerende direktør. Han gikk så til Schibsted-eide Aftenposten som utviklingsredaktør og seinere digitaldirektør. Neste stilling var konserndirektør i Media Norge, også Schibsted-eid, med ansvar for digitale medier.

Teknologisatsing i Polen

Deretter ble Waagbø administrerende direktør i Schibsted Tech Polska i Krakow og Gdansk i Polen, som han bygde opp, samtidig som han fortsatt var en del av den utvidede konsernledelsen i Schibsted Norge. Schibsted Tech Polska (STP) etablerte seg med sine 180 medarbeidere som et betydelig utviklingsmiljø for publiseringsvirksomheten i Schibsted.

– Hvordan kom du inn i internettverdenen?

– Jeg var utrolig heldig. Mens jeg ennå studerte, kom det en stortingsmelding som sa at skoleverket måtte ta i bruk internett for å spre informasjon, dokumentasjon og kunnskap. En av dem som underviste i IKT ved Høyskolen i Oslo var direktør i Kirke- og undervisningsdepartementet.

Da det kom til internett, ville han heller at jeg skulle ta den undervisningsbiten fordi jeg kunne mer om HTML og websider enn ham. Så fortalte han at Nasjonalt læremiddelsenter, som lå under departementet, skulle bygge opp den første nettportalen for grunnskolen og den videregående skolen i Norge. Noe som for meg virket veldig spennende. Jeg fikk jobben med det før jeg egentlig var ferdig med studiene, forteller Waagbø, som deretter gikk til Schibsted Nett.

Muligheter

– Det er et veldig spennende fagmiljø I Telenor. Her er det muligheter for å utvikle seg både profesjonelt og personlig. Jeg tror det vil skje veldig mye spennende framover. Det er en del spennende prosjekter i lufta.

Dagpendler til Oslo

Stig A. Waagbø og familien flyttet fra Oslo til Molde i 2003, og der har han bodd siden. Han var dagpendler helt fram til han begynte i Telenor i høst. Reisende på SAS sin avgang fra Molde kl. 0650 kunne observere en sovende passasjer med topplua trukket godt ned i ansiktet på sete 1 F. Det var hans faste plass.

Med egen parkeringsplass like ved utgangen på nedre plan på flyplassen, kunne han være ute i siste liten og alltid være absolutt siste mann gjennom sikkerhetskontrollen og innsjekkingsskranken. Da var det ingen kø der. Det var mens han jobbet i Schibsted midt inne i Oslo sentrum. Med arbeidssted på Fornebu, går det ikke å dagpendle.

– Telenor har vært utrolig rause. Jeg tar sikte på å ha hjemmekontor i Molde én dag i uka, og overnatte på Fornebu fra mandag til tirsdag og torsdag til fredag. Telenor befinner seg i en verden der folk uansett sitter utrolig spredt, og det er veldig mye videokonferanser. For Telenor er det ikke noe problem at jeg jobber her og bor i Molde. Men det er klart at jeg må være tilgjengelig når det er behov for det. Og reise når det er behov for det. Men deretter får en jobbe virtuelt. Hvor en sitter fysisk spiller liten rolle, sier Stig A. Waagbø.