For en drøy uke siden ble han tilbudt en lederstilling i Helse Møre og Romsdal. Etter at flere ansatte reagerte på mannens #metoo-uttalelse på Facebook har han nå trukket søknaden.

Uttalelsen på mannens Facebook-side dreier seg om kvinner generelt og skuespillere spesielt og er relatert til #metoo-kampanjen.

– I strid med verdiene

– Vi i Yngre legers forening ble tidlig gjort kjent med at vedkommende hadde uttalelser i sosiale medier som, slik vi tolker dem og mener at de framstår, strider både mot grunnleggende verdier i   Helse Møre og Romsdal og grunnleggende verdier som Yngre legers forening står for, sier Ida Monn Birkhaug, foretakstillitsvalgt i YLS. Hun bekrefter at reaksjonene spesielt gjelder uttalelser med referanse til #metoo-kampanjen.

Gjort oppmerksom på

Fungerende HR-direktør Trond Håvard Eidet svarer slik på spørsmål rundt ansettelsesprosessen;

– For i overkant av en uke siden tilbød vi denne stillinga til en kandidat, men vedkommende har i dag trukket sin søknad. Det har i denne saka vært forhold som vi har blitt gjort oppmerksom på, som gjorde at saka fikk et nytt fokus. Vi hadde derfor behov for å ha en prosess knyttet til dette ansettelsesforholdet. Det har vi hatt de siste dagene.

Dialog

Slik Romsdals Budstikke forstår det ligger det ikke til Helse Møre og Romsdals rutiner å sjekke jobbsøkeres uttalelser i sosiale medier i forbindelse med ansettelser.

– Vi har hatt en ordinær ansettelsesprosess der også tillitsvalgte har vært invitert til å delta, sier Eidet. Han understreker at de både har hatt og fortsatt har en god dialog med kandidaten.

Tirsdag var både #metoo-innlegget og flere andre innlegg fjernet fra mannens Facebook-side.

Romsdals Budstikke har forsøkt å komme i kontakt med mannen, men han har gitt beskjed om at han ikke ønsker å kommentere saka.

– Bevisstgjøring

Nylig gikk foretakstillitsvalgt for Yngre legers forening ut i Romsdals Budstikke og roste #metoo-initiativet der 3616 kvinnelige leger og medisinstudenter gjorde et felles opprop mot trakassering og maktmisbruk.

– Det har ført til diskusjoner og økt fokus på noe vi lenge har visst, men ikke tidligere har adressert så tydelig. Det er viktig å få satt søkelyset på, og øke bevisstgjøringen rundt dette, uttalte Monn Birkhaug da til Romsdals Budstikke.

Viktig lederansvar

Også administrerende direktør i Helseforetaket, Espen Remme, tok nylig opp dette temaet med de foretakstillitsvalgte. Der skal han, ifølge Monn Birkhaug ha tatt sterkt avstand fra seksuell trakassering og informert om at helseforetaket har sine prosedyrer for håndtering av slikt. Samt at dette nå løftes fram som en viktig del av ansvaret til lederskapet i foretaket.

Fungerende HR-direktør Trond Håvard Eidet i Helse Møre og Romsdal forteller at kandidaten har trukket sin søknad. Foto: Helse Møre og Romsdal
Foretakstillitsvalgt i Yngre Legers forening, Ida Monn Birkhaug mener Facebook-uttalelsene er i strid med helseforetakets verdier. Foto: Bjørn Brunvoll