En far og en sønn må finne mening etter at kone og mor dør. Hva er da mer naturlig enn å dra til Ona for NM i quilting?

Kasper (Benjamin Helstad) og faren (Ingar Helge Gimle) har begge mistet litt fotfeste. Kasper har nettopp surret bort jobben som musikklærer og faren drukner sine sorger i øl. Nå skal en gammel motorsykkel med sidevogn bli halmstrået de bortreiste mennene må klamre seg til.

Henrik Martin Dahlsbakkens siste epos har blitt en tankevekkende reise på både ytre og indre plan.

På veien treffer de nemlig en hel rekke underlige karakterer anført av farens gamlekjæreste (Anne Krigsvoll) og en litt villfaren student (Iben Akerlie). På hver sin måte får disse kvinnene avgjørende betydning for far og sønn.

Tidvis kjøres feelgoodfaktoren på full styrke, men på grunn av gode skuespillere så tar ikke følelsene helt overhånd. La gå at faren liker å kle seg i kvinneklær. Gimle makter imidlertid å gi sin karakter så mye varme at vi ler med ham mer enn av ham.

Helstad er også god som villfaren sønn. Dessuten er humoren godt balansert i glimtene reisen gir av den norske folkesjela. En norsk småbarnsfamilie på ferietur er for eksempel ingen spøk og krever sin mann, bokstavelig talt.

Den skiftende naturen fra øst mot vest blir godt tatt vare på av regissørens bror, Oskar Dahlsbakken. Spesielt er bildene fra Ona et mektig punktum.

Henrik Martin Dahlsbakken må være en av Norges mest produktive regissører. Siden langfilmdebuten i 2015 med «Å vende tilbake» har han rukket å skrive, produsere og regissere «Sensommer» og «Cave» i 2016 og nå altså årets bidrag som har premiere rett over nyttår.

I tillegg har han flere filmer i produksjon. Det er i grunnen bare å ta av seg hatten for hva den unge fyren har fått til både når det gjelder kvantitet og kvalitet.

Rett Vest har ordinær kinopremiere 6. januar.