OSLO: Det sier leder Helge Orten (H) i Stortingets transportkomite.

– For meg er det utenkelig politikk å redusere på samferdselssatsinga vår framover. Tvert imot ønsker vi å fortsette satsinga og gjennomføre Nasjonal transportplan, bygge sterke regioner og sørge for at vi kan drive verdiskaping i hele landet, sier Helge Orten.

Mener planene er utdaterte

– Faktafeil

Han hevder det er det faktafeil i det Erling Dokk Holm sier om Møreaksen, og sier kostnadene nå er betydelig lavere enn det som var forespeilet.

– Uansett tror jeg det er en kjempefordel å få binde sammen Molde, Ålesund og hele regionen med kortere reiseavstander. Jeg greier ikke å se for meg at det i nær framtid skal kunne gjøres på noen annen måte enn ved å bygge ut vegnettet. Og jeg ser ikke for meg at det han trekker opp av ny teknologi, skal kunne erstatte vegnettet. Det viktigste er at vi bygger ut god og sikker infrastruktur, basert på kjent teknologi og kjente løsninger – samtidig som at vi evner å være med på å ta del i den teknologiske utviklinga som skjer, sier Helge Orten.

Han framholder at sjøl ny teknologi må ha en infrastruktur å kjøre på, og at det også gjelder nullutslippskjøretøy.

– Bommer

– Jeg synes i utgangspunktet at Erling Dokk Holm bommer, fordi Nasjonal transportplan handler om langt mer enn bare veger. Den handler om veg, jernbane, kystsatsing, kollektivsatsing og ei betydelig godspakke og satsing på å få gods fra veg til sjø. Nasjonal transportplan er ganske sammensatt. Bortimot halvparten handler om å vedlikeholde og fornye den eksisterende infrastrukturen, sier Helge Orten.

Han framholder at fokus på ny teknologi også er en viktig del av Nasjonal transportplan.

– Men teknologien som bl.a. Dokk Holm viser til, er ikke veldig utprøvd. Det er ikke mulig for oss å basere ei 12-årsplan på løsninger som ennå ikke er utprøvd og ferdig utredet, sier Hele Orten.