Teknologiske skifte

Erling Dokk Holm ved Høgskolen Kristiania i Oslo skrev at samfunnsplanlegginga ofte ikke tar opp i seg de store teknologiske skiftene som utspiller seg, og viste til Nasjonal transportplan - som er beregnet å koste over 1.000 milliarder kr i perioden 2018–2029 - som eksempel. Erling Dokk Holm hevdet at Nasjonal transportplan allerede virker som et utdatert dokument.

– Den vier et helt kapittel til den store teknologiske revolusjonen som hjemsøker biler og busser, men artig nok så har disse enorme endringene ingen konsekvenser for vegbygging og annen infrastrukturutvikling. Kunnskapen vi har om et helt nytt transportsystem, ser ikke ut til å endre en tøddel i virkelighetsoppfatning til samferdselspolitikken i dette landet, hevdet Erling Dokk Holm, som viste til Møreaksen mellom Molde og Ålesund som eksempel. Den vil halvere turen mellom de to byene fra om lag to timer i dag, til én time om noen år.

Science fiction

Førsteamanuensen viste til at Airbus i disse dager har testet ut et konsept de kaller CityAirbus.

– Det ser ut som science fiction, men det skal gjennomføre sine første flyginger neste år, og i 2023 regner selskapet med at CityAirbus opererer kommersielt. Ideen er ganske enkel. En droneliknende elektrisk drevet farkost som transporterer folk i 120 km/t, som trenger en landingsplass på størrelse med en håndballbane, og som i sin første versjon tar fire personer, skrev Erling Dokk Holm.

CityAirbus i Molde i 2023?

– I 2023 er ikke Møreaksen ferdig. Men kanskje står det midt i Molde by en CityAirbus og venter på deg når du skal til Ålesund. Det er 60 kilometer i luftlinje og denne flygende bussen tar reisen på en drøy halvtime. Og dette er første generasjons CityAirbus. Noen her som lurer på hvor raskt den går ti år senere, og hvor mange flere passasjerer den kan frakte? Husker du din første mobiltelefon?", spør Erling Dokk Holm.

– Det kommer til å sitte flere mennesker i bilene, kø blir et fremmedord og trafikksikkerheten blir veldig mye bedre enn i dag. Da står vi igjen med en svær veg, med enorm kapasitet, og nesten ingen biler, skrev Erling Dokk Holm.

– Helt virkelighetsfjern

– Førsteamanuensen er fullstendig virkelighetsfjern. Han lever i en verden som er fjern fra vår virkelighet i Møre og Romsdal, ja langs hele kysten. Vi bedriver noe merkelig, sikkert også unødvendig, i hans framtidsvisjon, nemlig produksjon. Vi har et meget aktivt næringsliv, til og med eksport. Det er nesten skremmende at en mann i hans posisjon ikke aner at det eksisterer noe som heter næringsliv. Det blir parodisk. Jeg vil tro at det også i framtida vil være behov for logistikk, gjerne på ferjefri E-39 med elektrisk drevne trailere, som Tesla nettopp har vist fram sin prototyp av, sier Odd Helge Gangstad.

Erling Dokk Holm skrev også at Møreaksen er beregnet å koste 37 milliarder kroner. Odd Helge Gangstad påpeker at kostnaden blir langt lavere, med de endringer som nå skjer.