SV og Sp ville utvide gransking etter «flere grove forhold» i det kommunale foretaket Molde Eiendom KF de siste åra
– Vi skylder de hundrevis av menneskene som betaler opp til 10.000 kroner i leie månedlig å undersøke mer. Vi skylder også dem som jobber der, som har ventet på bedre ledelse og at omorganiseringen skulle gjøre ting bedre, sa Bjørn Jacobsen (SV) om utredningsforslaget sitt, som fikk SVs og en stemme fra Harald Valved (Sp), til sammen fire stemmer. Rapporten som var oppe til behandling, ble enstemmig vedtatt.
– Undersøkte for lite
Årsaka til motviljen var at han mente forvaltningsrevisjonens rapport burde ha omhandlet hele Molde Eiendom, ikke bare utleieboligene.
Kommunestyret fikk torsdag forelagt rapporten «Molde Eiendom KF – Forvaltning, drift og vedlikehold av utleieboliger», som var bestilt av kontrollutvalget i desember 2016, og støttet av kommunestyret i februar 2017, med oppdraget til Møre og Romsdal Revisjon IKS.
Leder av kontrollutvalget Trygve Grydeland (H) presenterte den som grei, og mente den pekte ut en viktig retning for framtida:
– En ny revisjon vil ikke gi oss ny informasjon. Til det har vi for få revisjonstimer, sa han.
Flere grove forhold
Jacobsen ble ikke overbevist.
– Det har kommet fram flere grove forhold ved Molde Eiendom de siste åra, som gjør at vi bør se på alt, sa han, og viste til budsjettsprekken på krisesenteret, avlyste anbudsrunder for nye Idrettens Hus og Molde Eiendoms boligkjøp fra siden straffedømte Omsorgsbygg AS.
Torgeir Dahl (H) og Terje Tovan (BOR) pekte på at det var kommunestyret sjøl som hadde utformet bestillingen.
– Styret skal ved hvert møte få en liste over eiendommer som skal selges eller avvikles nå, og det er lagt fram en strategi for å ta tak i ting. Jeg har tro på at den nye lederen gjør en bra jobb, sa Tovan, som er styremedlem i Molde Eiendom.
Frøydis Austigard, som også sitter i styret, påpekte at en ny strategi nettopp tar opp i seg utfordringene som nevnes.
– Jeg synes det er ganske drøyt å si at det er avdekket «mange grove forhold» her. Det meste som kommer til Molde Eiendom er bestilt i plan- og utvikling, svarte Tovan til SV.
Risikoområde
Rapportens oppgaven var å se på selskapet som i dag forvalter om lag 600 utleieboliger, og utgjør en av de største budsjettpostene i Molde kommune.
Målet var å se om Molde kommune og Molde Eiendom forvalter, drifter og vedlikeholder eiendommene på en formålstjenlig måte.
Kontrollutvalget meldte undervegs fra om at det var for vage tall på kjøp og salg av utleieboliger, som blir sett på som et stort risikoområde.
Til slutt kom revisjonen med noen anbefalinger for å sikre bedre rutiner for anskaffelser og vedlikehold av boligmassen.
Ny strategi
Styret i Molde Eiendom KF vedtok på starten av 2017 også å iverksette en strategisk gjennomgang av foretakets organisasjon og virksomhet.
Bakgrunnen var at dagens organisering ikke er godt nok egnet for å få til samhandling mellom avdelingene og de fem virksomhetsområdene har hvert sitt budsjett og hver sine resultatmål. Resultatet taler for en ny omorganisering, kommenterte rådmannen.