Da fylkestinget møttes i Molde i ettermiddag, tegnet fylkesrådmannen et dystert bilde av økonomien fra 2021 og utover dersom ikke fylkeskommunen skaffer seg mer inntekter fra ferjedriften. Årsaka er at nye, nullutslippsferjer, skal tas i bruk fra 1. januar 2020. De første anbudene på ferjesamband med disse nye ferjene, Nordmørspakken, har vært ute på anbud. Kostnaden for å drifte fire ferjesamband på Nordmøre er anslått å bli mellom 1,9 milliarder kroner og 2,6 milliarder kroner for tiårsperioden.

Så mye penger kan ikke fylkeskommunen ut med uten å hente penger fra disposisjonsfondet.

– Merutgiftene for fylkeskommunen til ferjedriften vil i 2020 være 87 millioner kroner, i 2021 er merutgiften 87 millioner kroner og i 2022 er merutgiften anslått til 99 millioner kroner, opplyste Guttelvik til fylkespolitikerne.

Skal Møre og Romsdal fylkeskommune ta ekstrakostnaden alene, innebærer det at alle pengene fylkeskommunen har hatt i reserve, vil være brukt opp i 2022.

– Hvilket valg står politikerne ovenfor?

– Valget står mellom å øke billettprisene på ferjene og redusere rabattene, eller å utsette andre investeringer.  Fylkestinget må bestemme hvor langt de er villig til å gå med å øke ferjetakstene og redusere rabattene på ferjebilletter, sier fylkesrådmann Guttelvik til Romsdals Budstikke.

Nordmørspakken består av fire ferjesamband: Seivika-Tømmervåg, Edøya-Smøla, Hendset- Arasvika og Kvanne-Rykkjem.

Etter at anbudet for ferjesambandene på Nordmøre er ferdig, står Romsdalspakken for tur. Romsdalspakken omfatter alle ferjesambanda som ikke er riksvegferjer (Molde-Vestnes).

I fylkestinget la fylkesrådmannen fram tall som viser at ferjetakstene kan økes to takstsoner og rabattene reduseres fra 50 prosent til 40 prosent.  Økes billettprisene for å reise med ferjene, samtidig som rabatten for dem som bruker ferjekort senkes, har fylkeskommunen mulighet til å hente inn oppimot 100 millioner kroner i merinntekter i perioden 2020-2030.

– Vi foreslår at hver enkelt investering fylkeskommunen planlegger, må tilbake til fylkestinget i løpet av første halvår 2018. Hvis det ikke er vilje i fylkestinget til å øke takstene på ferjene og senke rabatten, må man ta ut noe annet, sier fylkesrådmann Guttelvik.

Møre og Romsdal fylkeskommune står overfor store økonomiske utfordringer de kommende åra. Behovet for investeringer og vedlikehold av vegene er enormt. Etterslepet på vedlikehold av vegene er anslått til 5,6 milliarder kroner. Fylkeskommunen skal også investere 1,7 milliarder kroner i videregående skoler. Andre store investeringer som må foretas, er å klargjøre ferjekaiene for den nye typen ferjer. Strømforsyning og lademuligheter på ferjekaiene vil koste milliardbeløp. Dette er kostnader fylkeskommunen må bære alene.

Fylkestinget skal diskutere økonomiplanen for de fire neste åra tirsdag.