Molde: 16 år gamle Raymon Hagås Rongved fra Hollingen, går første året på Romsdal videregående skole, ved studieretningen Innovasjon og ledelse.

– Vi har et fag som heter bedriftserfaring, og vi er ute i hver vår bedrift flere ganger i uka, i flere uker, for å lære, sier Hagås Rongved.

Klassekameratene er i mange forskjellige bedrifter, men ingen har fått et så utfordrende prosjekt som han ble møtt med hos Garanti Eiendomsmegling.

– De hadde et forslag til meg, om å få med skoleelever til å lage pepperkakehus, som kan selges gjennom budrunde som meglerne hos Garanti styrer, og salgssummen går til en veldedig organisasjon, sier han.

Elevene koste seg

For Hagås Rongveds del har det vært mye læring å skulle administrere et slikt prosjekt. Han tok kontakt med butikker som har sponset ingrediensene til pepperkakehusene, og kom i kontakt med Hilda Albakova ved Bekkevoll ungdomsskole.

Hun er foreldrekontakt for en av niendeklassene, og lærer i blant annet valgfaget «innsats for andre».

– Elevene koste seg skikkelig. De hadde en flott kveld forrige uke, hvor også foreldrene var med og hadde en sosial aktivitet sammen med ungene. Du vil ikke tro hvor mye latter og glede som var i lokalet, sier Albakova med et stort smil.

– Det er et positivt prosjekt på alle måter. Kjekt for elevene, og fint å bidra til gode formål. Vi blir gjerne med neste år også, sier hun.

Elevene har skrevet om husene og tegnet plantegninger som skal med i prospektene. Der står det også hvilke organisasjoner som får pengene.

UNICEF, Frelsesarmeens, Regnskogfondet og Stine Sofie-stiftelsen er blant mottakerne.

Utfordrende prosjekt

– Vi synes det er veldig spennende å ha Raymon her hos oss, og så er det kjekt for ham å ha et spennende prosjekt å jobbe med, framfor forefallende arbeid hos oss, sier Jan Egil Fornes, daglig leder hos Garanti Eiendomsmegling i Molde.

– Det kan være en utfordring å finne arbeidsoppgaver som både er lærerikt for elevene som er her, og som gir nytte for oss. Dette har vært et positivt prosjekt for mange parter, og særlig siden inntektene går til veldedighet. Raymon har vært veldig dyktig og jobbet hardt, det hadde aldri gått uten hans innsats, sier Fornes, som gjerne hadde sett at de kom i gang tidligere og fikk med flere skoler på prosjektet.

– Her har Raymon fått jobbet med prosjektplan, kommunikasjon med sponsorer, skoler, media og sosiale medier, oppsummerer Fornes.

Lærer ved Romsdal videregående skole, Arne Rusten Syltevig, er glad for at Raymon har fått utfordret seg.

Veldig lærerikt

– Slike erfaringer med næringslivet kan ikke sammenlignes med det mange kjenner som utplassering fra ungdomsskolen. Formålet er at eleven skal bli kjent med hele verdikjeden til bedriften, hvordan det jobbes fra råvare til ferdig produkt. Elevene våre er ute hos veldig mange forskjellige bedrifter i ulike bransjer, som løser dette på ulike måter, sier Syltevig.

– Et prosjekt som dette kan gi mange spennende effekter, i tillegg til at det er givende å jobbe med. Erfaringene med markedsføring og prosjektledelse henger godt sammen med det elevene lærer her på Innovasjon og ledelse, sier Syltevig.

Sjøl synes Raymon Hagås Rongved at prosjektet har gitt gode erfaringer.

– Jeg har lært mye om å snakke med folk. Man må ikke være redd for å ta kontakt, det er bare å ringe og spørre, slippe seg løs. Og så har jeg lært at hvis man skal få til noe, så må man finne gode folk å samarbeide med. Man kan ikke gjøre absolutt alt aleine. Det er lærdom jeg tar med meg videre, til jeg kanskje starter min egen bedrift en gang i framtida, sier Hagås Rongved.

Prospektene blir lagt ut på sosiale medier i løpet av uka, og budrunden er førstkommende fredag, 15. desember mellom kl 10 og 15. Både privatpersoner og bedrifter ønskes velkommen til å delta.