Kristin Sørheim (Sp) mener fylker som Møre og Romsdal blir sultefôret med penger fra staten til drift av ferjene.  Det kan trafikantene få betale for.

– Mens staten betaler investeringene for eksempel  for jernbaneutbygging på Østlandet, må kystfylkene som har mange ferjesamband, koste investeringer i nye ferjekaier som kan håndtere de nye miljøvennlige ferjene, nullutslippsferjer eller lavutslippsferjer. Møre og Romsdal fylkeskommune har ingen andre muligheter til å skaffe seg mer inntekter  enn å øke billettprisene og redusere rabattordningene, sier Kristin Sørheim til Romsdals Budstikke.

Takstene kommer til å øke

– Ut fra det du ser nå, vil det bli dyrere å reise med ferjene fra 1. januar 2020?

– Takstene kommer til å øke. Spørsmålet blir hvor mye de øker, bekrefter Sørheim.

Både Kristin Sørheim og lederen av plannemda for samferdselssaker, Frank Sve (Frp), mener de nye ferjeanbudene som nå er lyst ut, ikke gir noe økonomisk sjokk fylkeskommunen ikke var forberedt på.

– Ingen hadde vel trudd at det skulle koste mindre for fylkeskommunen å øke antall ferjeavganger, sette inn ferje nummer to på enkelte samband og få inn nye null- eller lavutslippsferjer?  Hadde vi fortsatt med dagens gamle ferjer, ville også anbudssummen trolig økt omtrent tilsvarende, sier Sørheim og Sve.

Frank Sve viser til at Møre og Romsdal har fått mer penger fra staten til ferjedriften. Han ser ikke kostnadene som kommer gjennom anbudene med Nordmørspakken, og seinere Romsdalspakken og Indre Sunnmøre, som noen overraskelse.

– Dette er udramatisk, mener Sve.

Ser behovet for å styrke tilbudet

Kristin Sørheim sier at fylkespolitikerne har lyttet til trafikantene og sett behovet for å styrke ferjetilbudet. Flere ferjesamband har fått flere avganger, og på enkelte samband er det satt i flere ferjer. For eksempel koster det fylkeskommunen rundt 35 millioner kroner å ha den tredje ferja på Hareid – Sulesund.

– Finnes det andre løsninger enn å la trafikantene betale høyere billettpriser på ferjene?

– Skal vi ha et så høyt nivå på ferjetilbudet som vi har i dag og som vi ønsker framover,  har vi ikke andre inntektsmuligheter enn å øke billettprisene. Skulle vi kuttet ferjetilbudet, ville det ført til at mange trafikanter hadde blitt stående igjen på ferjekaia og vente på neste ferje. Det har også en kostnad, sier Kristin Sørheim.

– Kunne fylkeskommunen gjort noe annerledes for å finansiere ferjedriften?

– Vi kunne kommet tidligere på banen og bedt trafikantene betale en større del av kostnaden for et bedre ferjetilbud. Se på Rauma og Molde som har bedt om ei ferje nummer to på Sølsnes-Åfarnes, og som aksepterer at ferjereisende må betale noe mer for å få et bedre tilbud. Fylkeskommunen har til nå kamuflert ekstrakostnadene med et bedre ferjetilbud ved å hente penger fra reservefondet, sier Kristin Sørheim.