Hun er en av seks stortingsrepresentanter som står bak et forslag om at Stortinget skal be Regjeringen legge strengere miljøkrav til grunn i anskaffelsen av kystruta Bergen–Kirkenes for 2021-2030, og at miljøvektinga i anbudet settes til 30 prosent. Anbudsfristen går ut 3. januar.

Landstrøm

Videre foreslår de at Stortinget skal be regjeringa snarest mulig – og senest i løpet av vårsesjonen 2018 – legge fram en handlingsplan for etablering av landstrøm i de største havnene, samt en egen plan for etablering av landstrøm i de havnene hvor kystruta Bergen–Kirkenes anløper.

Det er Hurtigruten som i dag har anbudet på kystruta Bergen-Kirkene, med 11 skip.

– Miljøet er vektet alt for svakt i anbudet på kystruta Bergen-Kirkenes. Miljøkravene i ferjeanbudene som nå lyses ut langs kysten, er kjempestrenge i forhold. Jeg mener en må stille like strenge krav til skipene på kystruta Bergen-Kirkenes, Hurtigruten er en stolthet i Norge. Det gjør det desto viktigere å bruke ny teknologi og vise fram den fra sin aller beste side, sier Else-May Botten.

– For dårlig jobb

– Forslaget vårt hastebehandles nå, og vi jobber for å finne en løsning som gir en bred front i opposisjonen. Det er krevende å gjøre endringer i et anbud når statsråden har gjort en for dårlig jobb, men vi gjør det vi kan for å rette opp igjen de svakhetene som ligger i hans anbud, sier Else-May Botten. Adressat for kritikken er samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp).

Hun viser til at Stortingets flertall ved flere anledninger har understreket viktigheten av offentlige anskaffelser som et verktøy for å nå klima- og miljøpolitiske målsettinger.

– Stortinget har bedt regjeringa innføre krav om minimum 30 prosent miljøvekting ved alle offentlige anbud der det er relevant, påpeker Else-May Botten.

Hun sier forslagsstillerne reagerer på at statsråden ikke viser større miljøambisjoner når han som statsråd kan vise innkjøpsmakt, og stille strengere miljøkrav enn det som allerede finnes på markedet i 2017.

Forslagsstillerne viser også til statsrådens egne ambisjoner i Nasjonal transportplan om å få redusert klimautslippmed 50 prosent innen 2030 innenfor transportsektoren, og mener kravet i anbudet om 25 prosent reduksjon er altfor lite ambisiøst.

Utsettelse?

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til Dagens Næringsliv at en med en utsettelse av anbudskonkurransen, risikerer å stå uten rutetilbud i et år eller to på Bergen-Kirkenes..

Også SV vil stille strengere miljøkrav til den framtidige operatørens fartøyer. Ifølge DN deler Venstre miljøbekymringa. Det gjør etter alt å dømme også Senterpartiet. Dermed kan det gå mot flertall for at ny kystrutekontrakt skyves ut i tid.

– Dette vil bli svært dyrt. Med anbudsutsettelse og nye miljøkrav, er det også risiko for at nye båter med hybrid- eller annen teknologi ikke kan leveres i tide til 2021, slik at det må komme en periode uten noe hurtigrutetilbud, sier Ketil Solvik-Olsen til DN.

– Endringer mulig

– Hadde statsråden gjort en skikkelig jobb i utgangspunktet, hadde vi unngått å stå i den situasjonen vi står i nå. Nå har statsråden muligheten til å rette opp sine feil. Det må være mulig å skyve anbudsfristen med to måneder. Det er mulig å gjøre endringer underveis. Det riktige hadde vært å gå for 30 prosent miljøvekting, og vår ambisjon er der. Men om det ikke går ut fra jussen, mener vi det må være mulig å legge inn en bonusordning for å få redusert utslippene. Og vi har politiske forventninger til at det settes trykk på å få etablert landstrøm i de største havnene først, sier Else-May Botten.

Industrien reagerer

Hun framholder at norsk industri, maritim næring og miljøorganisasjonene også reagerer kraftig på anbudet.

– Jeg var i november på Verftskonferansen i Ålesund, der det var et stort engasjement i forhold til denne problemstillinga. Maritim næring mener miljøkravene burde vært skrudd til mye mer. Det ville også bidra til oppdrag til industrien, sier Else-May Botten.

Hurtigruten er i dag operatør på kystruta Bergen-Kirkenes. Foto: Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab