Sunnmørsposten: Dagfinn Neteland, administrerende direktør i Fjord1, var mandag invitert til Ålesund av Shippingklubben. De ville høre om hvordan selskapet, som nå har en halv milliard i overskudd, har taklet overgangen fra å være flere offentlige selskaper, til å bli et helkommersielt, fusjonert, selskap på tre år.

Bygger i Tyrkia

– Det er ikke mange år siden vi hadde minusresultat, så man kan saktens spørre seg hva som har skjedd, starta Neteland.

Da hadde han først vist en intruduksjonsvideo av selskapet, tonelagt med Queen-låta «We are the champions». Videoen sluttet med sjøsetting av en av de nye båtene til Fjord1, bygd i Tyrkia, og Neteland slo fast:

– Dette er bare starten på mange nybygg i årene som kommer. Ja visst, vi tjener godt, men vi trenger også flere milliarder til nyinvesteringer de neste årene.

Sistnevnte ikke minst på grunn av det grønne skiftet. Med Parisavtalen fikk ferjenæringen nærmest over natten nye krav til seg. Nå har Fjord1 20 nybygg, mange elektriske, under bygging eller planlegging. Men selv om Neteland «heier på norske verft» har flere kontrakter endt i Tyrkia.

– Slik er det bare, dessverre. Vi har ikke råd til å tape anbud fordi vi skal bygge norsk.

Fokus på folk

Det Neteland mandag fortalte medlemmene i Shippingklubben var blant annet at Fjord1 har gått gjennom en totalforvandling av bedriftskulturen.

– I 2013–14 var det krise i selskapet vårt. Vi regnet feil og tapte penger. Den gang sa jeg: det skal være kø for å begynne å jobbe her, og da lo folk bare. Men i dag ER det kø, flinke folk banker daglig på døra for å få begynne hos oss, fortalte Neteland, og la til:

– Vi har ikke plass til sure folk hos oss, de kan gå hjem. Vi skal ha de dyktigste og mest motiverte medarbeiderne i næringa.

Svaret på hvordan selskapet får til det er enkelt:

– Vi har vært nødt til å flytte fokus fra materiell til folk. Jeg er ikke spesielt interessert i båter jeg, altså, men jeg er veldig interessert i folk, og de må ledes, de må ses. Vi skal se folk, hver dag, hele tida.

Gravla ansiennitetsprinsippet

Neteland tegnet et ganske kompromissløst bilde av organisasjonens bedriftskultur under besøket i Shippingklubben.

– En av de tingene vi måtte gjøre var å gravlegge ansiennitetsprinsippet. Det er ikke noe som heter det hos oss, sa Neteland, og la til:

– For vi skal ha de beste folkene i jobben, uansett.

Når det er sagt sier Neteland til Sunnmørsposten at det ikke har vært oppsigelser i prosessen fra offentlig til kommersiell aktør.

– Nei, vi har ikke hatt en eneste oppsigelse. Men vi har blitt bedre på logistikk, mindre overtid. Og vi har innført felles lønnsavtaler.

Moderne

En annen årsak til at Fjord1 nå greier å tjene penger, i stedet for å gå i minus, er ifølge direktøren at de har hatt stort fokus på HMS.

– I 2012–2013 hadde vi 25–30 hendelser i året, forteller Neteland, og viser til hendelser som grunnstøting, kaikontakt og lignende.

– Nå har vi null! For rundt 50 dager siden hadde vi en liten hendelse, men før det hadde vi 587 dager uten noe. Det sparer vi veldig mye på.

Selskapet har også skjerpet inn rutinene når det gjelder å holde rutetidene.

– Tida da du kunne ringe ferja og be den vente i to minutter er over for godt. Det har vi ikke råd til, da får vi bøter i andre enden for å være for sein. Og hvis skipperen gir på over fjorden for å holde tida koster det enormt mye i drivstoff.

Et annet område Neteland ikke vil tape penger på er kioskservering.

– Klart jeg skjønner at folk vil ha svele, jeg vil også ha svele. Men hvis vi taper en halv million i året på å drive kiosk, blir det himla dyre sveler. Når det er sagt jobber vi med alternativer. Du skal ikke se bort fra at det blir selvbetjente sveler snart, sier en fornøyd Neteland.

Det var Sunnmørsposten som først hadde saken.