MOLDE: Det er en sjelden begivenhet i fylket når alle kantatene av J. S. Bachs mest berømte verk, ofte bare kalt «Juleoratoriet», blir framført over fire konserter med fire kor i Volda og Spjelkavik Kyrkje, samt i Molde domkirke til helga.

– Det er ikke vanlig å framføre alle seks kantatene på én gang. Til sammen er det et tre timer langt verk, sier Tone Synnøve Øygard Steinkopf, domkantor i Molde domkirke siden i fjor høst.

Hopper i det

Grunnet sjukdom blir Steinkopfs egen rolle i prosjektet, som involverer rundt 80 korister og 20 orkestermedlemmer, samt fire solister, noe annerledes enn hun først så for seg.

– Prosjektet er Bert Handrick, kantor i Volda, sin store idé. Men på grunn av sjukdom kan han dessverre ikke gjennomføre, sier Steinkopf, som nå skal dirigere de fire ulike konsertene i samarbeid med kantor Ola Eide i Spjelkavik.

Hun forteller at hun i utgangspunktet skulle spille kantate 4-6. Nå skal hun i stedet dirigere disse – og også spille kantate 1-3. Og det uten å ha særlig kjennskap til verket på forhånd.

– Hvordan i all verden får du lært deg det på så kort tid?

– Jeg har ulike tilnærmingsmetoder, men jobber meg gjennom de seks kantatene hver dag. Det tar fem-seks timer. Heldigvis begynner det å sitte nå, sier Steinkopf, som ikke er bekymret for koret sitt, Molde domkantori.

– De har øvd siden mai. Så koristene, solistene og orkesteret, de kan det. Får vi til et godt samspill, kan dette bli flott.

– Hva er korets utfordringer?

– I den første satsen skal koret synge triller. Og hvordan gjør man egentlig det? Og så gjelder det å få ting opp i tempo, og å tilføre det karakter. Kantate 1-3 kan de bedre enn 4-6, så vi begynte med de siste, forteller Steinkopf.

Tror ikke Bach likte tenorer

Steinkopf beskriver Juleoratoriet som vakker, melodisk, tiltalende og lett tilgjengelig musikk, med piccolotrompeter og pauker som omkranser det hele på yttersida.

– Juleoratoriet appellerer på en spesiell måte. Det gir liksom duft av jul og sangerne en egen glans i øynene. Selv om det er vanskelige traséer, særlig tenorene hopper og spretter rundt. «Jeg tror ikke Bach likte tenorer», har det blir sagt, humrer Steinkopf, som er glad for at hun kjenner godt til solist Ann-Helen Moen fra før.

– Vi er begge fra Fræna. Det var hennes far som lærte meg å spille orgel, og vi gikk samtidig på konservatoriet i Bergen. Hun synger så flott, det blir fantastisk å ha henne med. Samt Dirk Hauenschild, som jeg allerede har øvd med i forkant, sier Steinkopf.

Maratonhelg

Kantate 1-3 framføres i Volda Kyrkje 8. desember. Alle kantatene framføres over to konserter i Spjelkavik Kyrkje lørdag ettermiddag og kveld. Og, endelig, kantate 1 og 4-6, samt inngangssymfonien til kantate 2, i Molde domkirke søndag 10. desember - samme dag som kirka markerer 60 år med jubileumsgudstjeneste kl. 11.00.

Prosjektet knyttes også til Luther og reformasjonsjubileet, og Ingeborg Midttømme skal snakke om Luther og Bach i Spjelkavik, og delta på jubileumsgudstjenesten i Molde.

For – uten Luther, ingen Bach, sier det.

– Det høres ut som et maraton?

– Ja. Det blir det. Så får vi håpe at det hele sitter, slik at vi kan gi folk en god opplevelse og framføre med fynd og klem!

HVA: Juleoratoriet kantate 1 og 4-6

TID OG STED: Molde domkirke søndag 10. des. kl. 18.00

Molde Domkantori, med ungdommer, skal synge sammen med Volda og Spjelkavik kyrkjekor, og et jentekor. Til sammen blir det rundt 80 korister. Foto: Ole Foss
Ann-Helen Moen, her fra en Messias-framføring i domkirka, er solist sammen med Lisbet Lislevatn, Louise Engeseth, Dirk Hauenschild og Magne Fremmerlid. Foto: Kjell Langmyren