Dette arbeidet var i gang lenge før den høyst overraskende meldinga kom om at Wizz Air legger ned ruta mellom Molde og Gdansk.

Verken Britt Flo eller John Offenberg ønsker å opplyse hvilken eller hvilke destinasjoner de nå jobber med.

– Vi jobber hele tiden for å få opp nye ruter både på inn- og utland, sier John Offenberg.

Britt Flo sier at Molde Lufthavnutvikling har et veldig tett og godt samarbeid med Avinor for å få opp nye ruter.

– Dere vil ikke gå ut med hvilke destinasjoner det er snakk om?

– Det er mange ting vi jobber med. Så er det noen som ikke blir noe av, eller som en må jobbe videre med fordi ting tar tid., sier John Offenberg.

– Når vi får noe som er håndfast, vil vi gå ut med det. Fram til da jobber vi med dette internt. Men vi har konkrete case vi jobber med. Hva utfallet vil bli vet vi ennå ikke, sier Britt Flo.

– Når kan ei ny rute eventuelt være klar?

– Det er det umulig å vite. Ting snur seg veldig fort i luftfarten i dag. Det er mye mer dynamikk enn det var tidligere. Det er umulig å gå ut med noe om når det kan bli, sier John Offenberg.

– Ubetjente marked

Han framholder at de har trua.

– Det er mange marked som er ubetjent, og det er muligheter til å utvikle nye ting, sier John Offenberg.

Han framholder at Gdansk-ruta har vist at det er mulig å løfte prosjekt fra Årø.

– Det var ikke alle som på forhånd trodde det var mulig å løfte ei rute mellom Molde og Gdansk med 30.000 passasjerer, og en beleggsprosent på oppunder 80, sier John Offenberg.

– Hvor viktig er utenlandstilbudet på Årø for regionen, daglig leder Britt Flo i Molde Lufthavnutvikling?

– Ruta mellom Molde og Oslo er den absolutt viktigste for regionen. Utenlandstrafikken dekker i stor grad fritidsmarkedet. Den er viktig, og et gode for regionens innbyggere med tanke på å komme seg raskt til og fra utlandet, sier Britt Flo.

Molde Lufthavnutvikling har hatt et samarbeid med Wizz Air i forhold til markedsføring, og vil også kunne ha det med andre. Hvor mye penger som er brukt i forhold til Wizz Air, ønsker ikke Britt Flo å gå ut med.

– Noen smeller

Britt Flo og John Offenberg legger ikke skjul på at nedleggelsen av Gdansk-ruta var et slag.

– Når en har fått noen smeller i form av en oljenedtur, at Nyhamna-utbygginga er ferdig – og at ei rute som gikk veldig bra forsvinner, får en sette seg ned og tenke over hvordan en skal bygge steg for steg videre. Noen vil se på nederlaget med nedleggelsen av Wizz Air som en katastrofe. Vi velger heller å se på mulighetene det gir til å bygge noe nytt. Når vi greide å bygge opp ei rue som var i tråd med markedets behov, viser det at det er mulig å få til noe. Gdansk-ruta viser at det er grunnlag for ei utenlandsrute fra Årø, sier John Offenberg.

– Det betyr at dere ikke henger med hodet?

– Vi gir oss aldri! Det går ikke an. I luftfart er Europa-spill litt tøffere enn i kretsserien. Det er som i fotball. Det hjelper heller ikke å rive kjeft på Wizz Air. De driver sin business, sier John Offenberg.

Utland står for 11–12 prosent av trafikken på Årø. Med bortfallet av Gdansk-ruta blir denne andelen vesentlig mindre.

– Gdansk-ruta utgjør over halvparten av utenlandstrafikken på Årø. Utenlandstrafikken blir redusert med 55–60 prosent når Gdansk-ruta legges ned. Den vil bli redusert fram til vi får opp nye ting. Tallenes tale er det vanskelig å gjøre noe med, sier John Offenberg.

– Gdansk-ruta dokumenterte at det er grunnlag for utenlandsruter fra Årø, sier lufthavnsjef John Offenberg. Foto: Brunvoll