MOLDE: Utstillingen som er i ferd med å ta form i galleriet på Møre og Romsdal kunstsenter, og som åpner torsdag kveld, kommer transportert i kasser.

Sist prosjektet Still Life, som Kari Aasen har jobbet med i flere år, ble stilt ut, var i Beijing i vår.

En kremeringsprosess

Kunstneren fra Bergen vet aldri helt hva som venter henne når hun åpner kassene med de små, skjøre og gulhvite objektene.

– Det er et sårbart materiale, som knuser lett, forteller Aasen, som heller ikke vet hvordan utstillingen blir seende ut.

– Det første jeg må finne ut, er hvordan jeg skal angripe rommet. Jeg jobber mye på gulvet, det vil definere veggene. Her er det et avlangt rom og parkett på gulvet, det må jeg ta hensyn til for at det skal fungere. Det er alltid spennende om jeg har nok tid, sier hun.

Arbeidet starter allerede i det Aasen går ut døra hjemme.

– Jeg har en vitenskapelig og metodisk tilnærming. Jeg går ut og samler busker, trær, blomster og knopper, som jeg deretter tørker. Slik som denne hortensiaen. Så dypper jeg dem i flytende porselen. Deretter skjer det nærmest en kremering, når jeg brenner på 1260 grader og det organiske materiale blir til aske. Jeg sitter igjen med porselenet, som får både interessante former og mønstre, forklarer Aasen.

Hvordan angripe tiden?

Resultatet kan minne om små fossiler. Små øyeblikk av fryst tid.

– Hva er det du vil si noe om med dette prosjektet?

– Jeg vil si noe om tiden som kommer og tiden som går. Hvordan vi setter ord på å bli eldre. Hvordan vi angriper tiden. Og hvordan vi er tilstede i livene våre og hva vi samler på, sier Aasen, og legger til:

– På et eller annet punkt håper jeg publikum vil se, reflektere og tenke.

– Utstillingen har vært flere steder; hva er tilbakemeldingene?

– Mengden er nok overveldende for mange. Noen studerer formene nøye og kjenner seg igjen i dem, sier kunstneren.

For Aasen er prosjektet en helhet. Hun lever, hun går, hun samler og hun involverer.

– Vi er alle mennesker, først og fremst. Det er samtalen rundt kunst som er interessant, sier hun.

Utstillingen består også av flere elementer enn installasjonen på gulvet. En blåfarget trofésamling, nummerert fra 1 til 67, like mange år som kunstneren har fått i livet, skal monteres i sirkelform på en av veggene. Hun viser også fram små herbarium.

Og innimellom alt kan du finne små objekter av gull.

Flere utstillingsåpninger

Still Life åpner torsdag 30. november kl. 19.00. Også fredag er det mulig å få med seg to utsillingsåpninger.

Hos Galleri Maerz i Øvre veg åpner juleutstillingen fredag 1. desember kl. 18.00. Her har galleriet hentet inn nye arbeider fra rundt 30 norske og internasjonale kunstnere. Blant kunstnernavna er Alf Christian Hvaring, Reinhard Stangl, Ragnhild Søvik, Gro Mukta Holter og Kirsten Reynolds, samt Randi Strand, Mia Gjerdrum Helgesen, Brigitte Stolpmann og Mikael Eriksson. Prisene varierer fra 1.000 til 50.000 kroner.

På Fole Godt åpner Berit Barlaup juleutstilling samme kveld kl. 18.30. Barlaup driver Arti design og maler akvareller med inspirasjon fra egne fjellturer.