Fræna: Det viser kvalitetsrapporten for Frænaskolen. Det er skoleåret 2016/17 som er vurdert, og rapporten viser at sjøl om det på mange områder er en positiv utvikling så ligger elevene i Fræna etter resten av fylket og landet når det gjelder grunnleggende ferdigheter, og de får lavere standpunkt- og eksamenskarakterer.

Nasjonale prøver

I de nasjonale prøvene på 5. trinn, som skal kartlegge i hvilken grad ferdighetene til elevene er i samsvar med målene, ligger Fræna under landsnittet og fylkessnittet i de tre viktige fagene norsk, matematikk og engelsk.

I lesing på 5. trinn er nivået i Fræna litt under snittet for Møre og Romsdal, etter å ha ligget lenger bak snittet i tidligere år.

I regning er det en stor forbedring i forhold til året før, men Fræna ligger fortsatt under gjennomsnittet, både for Møre og Romsdal og resten av landet.

Fræna-elevene på 5. trinn er svakest i engelsk i forhold til resten av landet – nesten to prosentpoeng under nasjonalt snitt.

Også eksamenskarakterer og standpunktkarakterer er under gjennomsnittet for fylket og landet.

Skal ha bedre resultat

Kommunalsjef Kim Atle Kvalvåg i Fræna kommune er glad for framgang, men ikke fornøyd. Han er tydelig på at resultatene må bli bedre.

– De faglige resultatene ønsker vi helt klart å løfte. Lesing og regning er for eksempel to veldig viktige ferdigheter og der skal vi ha bedre resultat enn i dag, Det betyr at vi må ha enda sterkere fokus på dette framover, sier Kvalvåg. Han mener likevel kommunen er på rett veg.

– Vi ser at en del resultat er blitt bedre, og det er vi stolt av. Men vi er nødt til å fortsette å jobbe hardt for å øke læringsresultatene.

– Hvorfor er resultatene i Fræna under snittet?

– Det er klart at det er et lavere utdanningsnivå i Fræna enn for eksempel i Molde. Det er en del forskning som tyder på at det har en effekt på resultatene i grunnskolen. For å si det slik: vi må ha et større trykk for å få samme resultat som i Molde.

Positiv trend

På andre områder er det mye å glede seg over for Kvalvåg. På trivsel og læringsmiljø skårer Fræna høgt.

–De siste åra har vi hatt bra resultat på elevundersøkelsene, på elevenes trivsel og motivasjon. Mobbetallene er redusert. Det er veldig positivt, sjøl om vi slett ikke er fornøyd, der har vi en nullvisjon som vi jobber mot. I tillegg ligger vi på et greit nivå når det gjelder spesialundervisning. Totalt er det mange piler som peker rette vegen.

Også videregående skole blir berørt i kvalitetsrapporten, sjøl om den ikke er kommunens, men fylkeskommunens ansvar.

– Det mest positive er kanskje at vi ser flere og flere av elevene fra Fræna gjennomfører videregående skole. Frafallet her har tidligere vært en stor utfordring for oss, vi har ligget helt på bunn i fylket. Der ser vi en bratt positiv kurve, som betyr at flere i Fræna nå får god utdannelse, kan være med å skape arbeidsplasser og utvikle kommunen, sier Kvalvåg.

Bedre rustet

Kvalvåg mener lavere frafall i videregående skole viser at det jobbes riktig i barnehagene og i grunnskolen i kommunen.

– Vi ruster nå barna bedre gjennom barnehage og grunnskole. Vi har fokusert på de rette tingene, og satser på skolelederne og lærerne våre, blant annet har vi gjennomført en god del etterutdanning. I tillegg har vi laget en felles kvalitetsplan for hele Frænaskolen som ikke har virket i ett år enda, men som vi vil se resultat av etter hvert Vi føler vi har lagt et bra grunnlag for videre utvikling av skolen, sier Kvalvåg.