MOLDE: Senterlederne Anne Lise Sæter Simonsen ved Amfi Roseby, Grethe Nøsen ved Molde Storsenter og Britt Janne Tennøy ved Moldetorget er alle klar på at julehandelen er svært viktig for årsomsetninga til de tre kjøpesentrene, alle eid av Olav Thon.

– Jevn med fjoråret

– Jeg tror årets julehandel blir rimelig jevn med fjoråret, og at den vil fordele seg på november og desember. Julehandelen er utrolig viktig for alle butikkene, men litt avhengig av bransje, sier Anne Lise Sæter Simonsen.

Senterleder Grethe Nøsen ved Molde Storsenter håper årets julehandel i hvert fall blir like bra som i fjor, og aller helst bedre.

– Hvor viktig er desember for årsomsetninga til Molde Storsenter?

– Den er kjempeviktig. Desember er toppmåneden i året, sier Grethe Nøsen.

Senterleder Britt Janne Tennøy ved Moldetorget sier de som vanlig er veldig spent på julehandelen, som er svært viktig også for Moldetorget.

– Jeg tror vi skal få en normalt bra julehandel, slik vi bruker, sier Britt Janne Tennøy.

Black Friday

Black Friday har nå kommet inn som en stor handledag.

– Den har tatt helt av, og blitt veldig stor. I år blir den større enn noensinne. Den betyr at noe av julehandelen har flyttet seg til november. Mange vil nok gjøre unna mange julegaveinnkjøp fredag, sier Anne Lise Sæter Simonsen ved Amfi Roseby.

Grethe Nøsen sier Black Friday også betyr veldig mye for Molde Storsenter.

– Black Friday har blitt starten på julehandelen. Nå er det også butikker som har begynt med Black Week. Her er de i gang, sier Grethe Nøsen.

– Black Friday har blitt en morsom dag for oss, som vi ser folk liker. Samtidig merker noen av våre butikker at det er litt roligere i dagene før Black Friday, sier Britt Janne Tennøy ved Moldetorget.

Konkurranse fra netthandel

De tre senterlederne sier alle at de merker konkurransen fra netthandlene.

– Vi merker at den er der. Vi må bare tilpasse oss den, og gjøre det vi kan for å være en attraktiv møteplass. Netthandelen har kommet for å bli. Mange av butikkene har tilpasset seg med nettbutikk, sier Anne Lise Sæter Simonsen ved Amfi Roseby.

Grethe Nøsen ved Molde Srorsenter sier veldig mange butikker har tilpasset seg netthandelen både på pris, og ved at de fleste har nett i butikk der kunden handler på nett og henter i butikk.

Stabil omsetning

De tre kjøpesentrene i Molde hadde i årets ni første måneder en relativt stabil omsetning i forhold til fjoråret.

Amfi Roseby økte fra 686,6 ddmillioner kr i 2016 til 694,4 millioner kr i år.

– Vi er fornøyd med omsetninga hittil i år. Vi ser at hus og hjem øker. Vi pusser nok opp og koser oss litt mer hjemme, sier Anne Lise Sæter Simonsen.

Molde Storsenter hadde i de ni første månedene en marginal omsetningsnedgang, fra 538,3 millioner kr i 2016 til 536,0 millioner kr i år.

– Omsetninga hittil i år har vært veldig lik fjoråret. Så håper vi selvsagt på en liten oppgang i julehandelen, sier Grethe Nøsen.

Moldetorget hadde en nedgang på 3,5 prosent, fra 173,6 millioner kr i fjor til 167,5 millioner kr i år.

– Nedgangen skyldes vakanse. I september måned økte vi derimot med seks prosent. Nå har vi fått på plass Loco, som har gitt oss en «boost». Vi har flyttet Den Gode Smak ned i de «gamle» Peppes-lokalene, som vi allerede kan si er en ubetinget suksess. I andre etasje har vi fått nye leietakere. Senter for Psykomotorisk Fysioterapi og Homeopatene Skaldebø/Hol flyttet inn hos oss i august, sier Britt Janne Tennøy.

– Vi håper på en liten økning i julehandelen, sier senterleder Grethe Nøsen ved Molde Storsenter. Bidet er tatt tidligere. Foto: Patrick da Silva Saether
Senterleder Britt Janne Tennøy. Foto: Bjørn Brunvoll