MOLDE: I «Kvalitetsmelding for grunnskolen i Molde kommune», som oppsummerer årets resultat på nasjonale prøver, lærertetthet, spesialundervisning og andre utfordringer, har pila snudd for Molde på ett år.

På noen resultat ligger Molde nå over fylket, kommunegruppe 13 og landet som helhet.

– Må ikke «ta» enkelt-kull

Oppgangen ble hyllet av flere da meldingen var oppe i kommunestyret torsdag:

– Jeg gleder meg hvert år til denne rapporten kommer til oss, for den sier så mye om tilstanden i skolen, sa leder for drift- og forvaltningsutvalget Geir Blakstad (H), og oppsummerte den slik:

– Det har gått fra skuffelse i fjor til glede i år. Men vi må huske på å følge trendene, ikke «ta» enkelte årskull, sa Blakstad, og uttrykte bekymring for kjønnsforskjellen på resultatene:

– Det er en nasjonal trend, men jeg sakner at det er et tema lokalt også, påpekte han.

Kjønnsforskjell

På karakterer i engelsk holder elevene samme nivå som sist i standpunkt, fortsatt tett på det lokale målet. Eksamen har en liten tilbakegang.

Matematikk går betydelig framover, mens norsk holder nivået fra tidligere år. Jentene skårer jevnt over bedre enn guttene i alle norskfag.

I engelsk er det jentene som holder snittet oppe og er over de kommunale målene i faget.

I matematikk er det stor framgang for begge kjønn. Mest markant er guttenes eksamensresultat, som ligger hele 0,9 poeng over forrige år.

På grunnskolepoeng – læringsutbytte med karakterer, og kriterium for opptak til videregående skole – skårer Molde nå 42,3 poeng, opp fra 40,8 året før. Det er stikk motsatt av den lavere trenden Molde har hatt i flere år, og nå bedre enn både landet (41,2) og fylket (41,0)!

Etterlyste flere lærere

Kim Thoresen-Vestre (SV) var mer avventende til oppgangen:

– De styrkete resultatene kan delvis forklares av endringer i (matte) oppgavene. Lærertettheten er bedret noen steder, ja, men det er ikke til å stikke under en stol at vi går feil veg når det gjelder antall elever per lærer samlet sett, sa han.

– Det trengs flere faglærte i skolen, og flere yrkesgrupper som kan ta vare på en økende andel elever med psykiske vansker. Det ser vi spesielt blant jentene, sa Thoresen-Vestre.