Også for 2015/16, skårer jentene jevnt over bedre enn guttene i alle fag i grunnskolen i Molde. Det viser den ferske Kvalitetsmeldingen som ble lagt fram for kommunestyrepolitikerne torsdag.

– Vi trenger et løft for guttene, sier Einar Hernborg. I et engasjert innlegg på kommunestyret snakket han guttas sak.

– Elevene i Moldeskolen gjør det noe bedre i 2016 enn i 2015. Utviklingen går rett veg. Og det er en solid innsats som legges ned i hvert klasserom, i hver time, hver dag. Uten gode lærere, assistenter og andre fagpersoner hadde ikke våre skoler vært der de er i dag, sier Hernborg.

Han er imidlertid bekymret for guttene i grunnskolen.

– Dårligere i alle fag

– Guttene i moldeskolene og i landet for øvrig henger dessverre etter jentene. Nesten sju av ti elever som har vedtak om spesialundervisning i Molde er gutter. På standpunkt- og eksamenskarakterer skårer guttene dårligere enn jentene i alle fag, og betydelig under målsettingen i alle fag bortsett ifra eksamen i matematikk, sier han. Og peker videre på at mønsteret til en viss grad fortsetter med frafall i videregående.

– Så hva gjør vi med guttene?

Hvordan skal vi få guttene til å nå de mål som settes og forhindre framtidig frafall og utenomskap, spør Hernborg og viser til Moldes Kvalitetsmelding, der det står at guttene må følges opp spesielt om man i Molde skal kunne nærme seg de målene som er satt for Moldeskolen. Så forsøker han å svare sjøl:

Etterlyser menn

– Dette finnes ingen enkle svar på dette, men vi kan ikke sitte å vente på at en eller annen forsker eller et eller annet statlig tiltak skal komme med en løsning. Vi må utfordre skolene og fagmiljøene og vi må utfordre oss sjøl til å diskutere og finne ut av hva vi skal gjøre med guttene, mener Hernborg, som ikke tror det finnes noen snarveg til løsningen.

– Men innen ett område kan vi gjøre noe: Vi kan ha en klar strategi på at vi ønsker en bedre kjønnsbalanse hos de ansatte i skolene, foreslår han. I dag er det kvinnene som dominerer i grunnskolen, peker han på. Der han sjøl jobber som inspektør – ved Kvam skole – er det 13 kvinnelige pedagoger og tre mannlige. Inkludert han sjøl.

Rollemodeller

– Hvis vi gir guttene mannlige forbilder i form av mannlige lærere og andre fag- og omsorgspersoner i skolen kan vi kanskje se guttene bedre og resultatene blir kanskje bedre på sikt, sier han. Han mener det må gjøres attraktivt å være mann i skolen.

– Hvorfor oppleves det som mindre attraktivt for menn å jobbe i skolen, tror du?

– Det er jo særlig i barneskolen at det er ganske skrapet for menn. Kanskje er det en oppfatning av at det blir for mye snørr og tårer. Jeg vet ikke.

– Hvorfor skårer guttene dårligere?

– Jeg har ikke fasit. Men da man tok inn seksåringene i skolen ble det sagt at det skulle være mye leik. Men den leiken forsvant ganske raskt. Og vi vet jo at gutter modnes seinere enn jentene. Vi må tørre å diskutere alle sider ved dette. Er det for eksempel riktig at jenter og gutter starter samtidig på skolen, når vi vet at jentene ligger ett år foran i modning? I dag må elevene sitte mye ved pulten sin. Gutter er mer «armer og bein», så burde vi gjort undervisningen mer praktisk? Vi tror at guttene raser fra seg i friminuttene, men da er de jo egentlig bare kommet halvvegs, sier Hernborg.