– Fastlandsforbindelsen og kryssing av Kjerringsundet er så viktig for Aukra og framtidig utvikling at det er enighet i kommunestyret om å sette av nærmere 120 millioner kroner på et fond for å få realisert fastlandsforbindelsen, sier ordfører Bernhard Riksfjord (Ap) til Romsdals Budstikke.

I år står det 323 millioner kroner på fondet som er øremerket fastlandsforbindelsen.

Setter av penger på fond

Tirsdag 14. november vedtok kommunestyret i Aukra budsjett og økonomiplanen for åra fram til 2021. Følger kommunestyret økonomiplanen, vil det i 2021 stå rundt 800 millioner kroner på fondet for fastlandsforbindelsen.

– Slik planen for Møreaksen er, er det håp om oppstart på Møreaksen i 2023–2024. Holder Aukra kommune på samme avsetning til fondet for fastlandsforbindelsen i 2022 og 2023, vil vi ha rundt én milliard kroner på fondet når Møreaksen påbegynnes. Da er vi parat til å starte bygging av forbindelsen over Kjerringsundet, fra Gossen til Midsund, forklarer ordføreren.

En vegforbindelse mellom Aukra og Midsund vil være en fylkeskommunal veg. Men vegen som er planlagt over Kjerringsundet, finnes i dag ikke på fylkets liste over prioriterte vegprosjekt. Aukra kommune har derfor forberedt seg på på måtte bidra med penger for å få bygget fastlandsforbindelsen.

Tidenes pengebidrag?

– For oss er det så overordnet å få fastlandsforbindelse at vi hvert år setter av betydelig med penger på et fond. Jeg tror aldri det har vært en kommune som har lagt så mye penger i fanget til fylkeskommunen for å få finansiert en fylkeskommunal veg, sier Riksfjord.

Aukra kommune regner med å få inn 240 millioner kroner i eiendomsskatt fra verker og bruk neste år. Det alt vesentlige av inntektene kommer fra Nyhamna-anlegget. Kommunestyret vedtok i økonomiplanen at det settes av en sum som tilsvarer rundt halvparten av inntektene fra eiendomsskatten til fastlandsforbindelsen.

Tanken er at Kjerringsundet og Møreaksen kan bygges parallelt, blant annet for å benytte masser som blir frigjort når Møreaksen bygges.

Ordfører: Bernhard Riksfjord. Foto: Richard Nergaard