GJEMNES: Strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen Region midt presenterte den anbefalte korridoren på et møte i Gjemnes Næringsforum på Batnfjordsøra torsdag.

Fra Astad går den anbefalte korridoren opp mot skoggrensa forbi Harstad, og krysser elva med ei bru på Silset. Så går korridoren bak bebyggelsen opp mot lia videre mot Bjerkeset og Fursetfjellet.

Mange muligheter

Kjetil Strand sa at det er mange potensielle muligheter for korridor som har vært studert ganske inngående, både av vegvesenets folk og folk fra kommunen.

– Vi har landet på det vi tenker er den mest realistiske korridoren for ny veg gjennom Batnfjord. Målet med arbeidet vi har gjort nå, er å få innarbeidet den anbefalte korridoren i kommuneplanen. Vi ønsker å få korridoren inn i kommuneplanen for å sikre mulige korridorer mot gjenbygging, sa Kjetil Strand.

– Ved å synliggjøre den mulige løsninga, har vi fått grunnlag for et relativt grovt kostnadsestimat. Vi skal gjøre jobben vår faglig for å få realisert vegprosjektet. Men det er ikke til å legge skjul på at det kreves intenst politisk arbeid for å klare å realisere vegprosjekt i Norge, sa Kjetil Strand.

90 km/t og midtdeler

Kjetil Strand opplyste at standarden på strekninga Astad-Bjerkeset vil skille seg litt fra den på Høgset-Astad.

– Vi snakker fortsatt om veg med en fartsgrense på 90 km/t, men med midtrekkverk og forbikjøringsstrekninger. Der det blir forbikjøringsmulighet blir det to kjørefelt i en retning, sa Kjetil Strand.

Han framholdt at det mest tidskritiske nå, er hvordan en innretter jobbinga inn mot Nasjonal transportplan. for å få tak i penger. Kjetil Strand var klar på at finansieringa må skje ved en miks mellom statlige midler og bompenger.

– Det er en illusjon å tro at staten kommer og fullfinansierer riksveganlegg der det er en viss trafikk i dag, sa Kjetil Strand.

Tidligst i 2030?

Når det gjelder spørsmålet om når vegen kan stå ferdig, trodde Kjetil Strand at det tidligst kan skje i 2030.

– Vi tror at Nasjonal transportplan (NTP) fortsatt vil bli revidert hvert fjerde år. Da blir neste NTP-periode fra 2022 til 2033. Perioden fram til 2029 er ganske så full av prosjekt som ikke er fullfinansiert. Her vil det kreves godt politisk arbeid for å komme inn i NTP ved neste revisjon. Realistisk sett tenker jeg at en kan komme inn i siste periode. Da er vi kanskje tidligst i 2030. Det tror jeg er et realistisk tidsperspektiv, sa Kjetil Strand.

Folkemøte

Gjemnes-ordfører Knut Sjømæling orienterte om den kom- munale prosessen med kommuneplanen framover, og planlegginga av ny E39 gjennom Batnfjord. Kommuneplanen vil bli sendt ut på høring.

– Det vil bli holdt folkemøte rundt hele kommuneplanen, der vegprosjektet også er med. Det er da naturlig å invitere både grunneiere og berørte parter. Da kommer mulighetene for å uttale seg både om planen og planprosessen, sa Knut Sjømæling.

I en påfølgende spørsmålsrunde ble både problematikk rundt dyrket jord, kryssløsninger og trasevalg berørt.

Bekymring for sentrum

Det ble uttrykt bekymring for utviklinga i Batnfjord sentrum når vegen blir lagt utenfor, med frykt for nedlegging av butikker og servicetilbud. Det ble også pekt på at det er behov for tilrettelegging av næringsarealer, og ikke bare boligarealer i Batnfjord.