MOLDE: – Vi er ikke enige i at vi har et problem, og vi er ikke enige om hvordan vi skal løse det – og opposisjonen består av partier som vil forskjellige ting. Da blir det krevende. Jeg er usikker på om det er moderne og bra planlegging her, men hvis vi ser at vi forringer kvaliteten på Retiro, må vi eie den problemstillinga, oppsummerte Trygve Grydeland (H).

Hegnet om Retiro

Da hadde blant andre Sindre Pedersen (FrP) påpekt at byens trafikkproblem er til å leve med.

– Vi bruker kun noen få minutter ekstra på lyskryssene. På ettermiddagen ut fra byen kan man stoppe og handle, og så er køen borte når man er ferdig, sa Pedersen og viste til at byen greier seg godt i dag, og at en tunnel heller kan vurderes i framtida.

Både SV og Gerda Tolaas (Sp) pekte på Retiros verdi for byen:

– Kommunen har satset mye på Retiro, og vil bli enda viktigere som et tilgjengelig område for alle i framtida. Det må vi ikke ødelegge med en slik veg.

– Vi ønsker at byen skal vokse, og det er få områder som Retiro som kan ivareta Moldes særpreg og samtidig er bynært, sa Geir Blakstad (H) og etterlyste en helhetlig byplanlegging siden samferdsel ble tatt ut av den rundt ett år gamle nye kommunedelplanen for Molde.

Tre alternativer falt

Utsettelsesforslaget fra Sp, BOR, SV og Frp fra formannskapet om å ta saka ut på høring og utrede muligheten for statlig finansiering av tunnel, falt også i kommunestyret. Det fikk imidlertid støtte fra Høyre-medlemmene Geir Blakstad og Cecilie Wold, i alt 18 stemmer.

SV påpekte at posisjonens E39-forslag om firefelts veg i dagen manglet målinger av hva man ville oppnå av miljøtiltak, og kom med en rekke egne forslag for miljøet, deriblant gratis innfartsparkering på Lergrovik med buss, flere rundkjøringer på strekningen til byen og storstilt utbygging av gang- og sykkelveger i byen.

– Vi må tenke langt nok fram, ikke gjøre samme tabben som i Storgata, som er nesten ny, men helt utdatert når det gjelder sykkel! sa Bjørn Jacobsen.

Forslaget fikk kun de fem "miljøstemmene" til SV og MDG.

Høyre-representant Ingeborg Forseth ble erklært inhabil og erstattet av Anders Talleraas, da ektemannen har eier interesser i det berørte området.

Siste sjanse glapp

Da utsettelsesforslaget falt, kom opposisjonen med et nytt forslag: "En firefelts veg er et for stort inngrep øst i byen. På kort sikt kan lyskryss effektiviseres, og rundkjøringer kan eventuelt erstatte dem. Dersom trafikkøkningen en gang i fremtiden blir så stor at vegen må utvides, kan man ta opp igjen ideen om å bygge tunnel fra Bolsønes til Lergrovik."

Dette forslaget fikk også med seg Aps Marit Viken, i alt 19 av de 47 stemmene, og falt.

Aps Hege Merethe Gagnat pekte imidlertid på at ny-vegen med sambruksfelt gir en gylden mulighet til å satse på kollektivtrafikken i Molde.

– Vegvesenet er politiske

Geir Blakstad (H) som i formannskapet forlot partiet i denne saka, gjentok kritikken mot posisjonen torsdag kveld:

– Da kommunestyret ba om en utredning av tunnel østover fra Bolsønes, så ønsket vi vel det? Hadde vi ikke tenkt å ta det på alvor? Vegvesenet sier jo det er mulig. Ikke nok med det, de sier også at det er en god løsning – den beste løsningen for gående og syklende i området. En tunnel vil gi et langt bedre bomiljø for de som bor langs strekningen. Den er så bra at SVV kaller den "for god" for byen, påpekte Blakstad.

Torgeir Dahl påpekte at de ba om en faglig vurdering, og fikk den.

– Da kan vi ikke sende den ut på høring, sa Dahl.

Blakstad rettet så kritikk mot Statens vegvesens framtreden:

– Det er problematisk at de går inn som en politisk aktør. Da må de heller stille på liste til valget, poengterte Blakstad.

– Udemokratisk

Terje Tovan (BOR) var ikke midlere i sin kritikk:

– Dette er en ulykkelig sak. Ikke bare vegløsningen, men prosessen. Statens Vegvesen opptrer som en politisk aktør. Deres massive innsats i media gjør dem til deltakere i prosessen. Ordføreren har i politiske møter brukt klubba for å hindre at «M-ordet» ikke skal nevnes. Det er intet mindre enn oppsiktsvekkende, for sammenhengen er klar. Prosessen er udemokratisk, Frank Ove Sæther, sa Tovan med henvisning til Ap-erens innlegg om at han «aldri ville ha støttet en udemokratisk prosess».

– Ordføreren kjører igjennom sin mening, for å la innbyggerne si sin mening etterpå. Det er intet annet enn beklagelig.

Forsvarte etat

Tovan protesterte først på innkallingen, om at Vegvesenet skulle holde et foredrag i starten av møtet om sin anbefaling om firefelts veg forbi Retiro, men ble avvist av ordføreren med henvisning til reglementet om orienteringssaker i kommunestyret.

– Jeg oppfordrer i hvert fall SSV til å fatte seg i korthet, og at det ikke får utarte seg, sa Tovan.

Seniorrådgiver Håvard Austvik var trolig klar over kritikken da han avsluttet foredraget med å si at han var stolt over å jobbe i Statens vegvesen:

– Vi har endret oss fra å være en vegetat til å bli en transportetat, og jobber godt for å finne miljøløsninger med kommuner som Ålesund og Trondheim. Det håper jeg vi kan gjøre i Molde også, sa Austvik.