Tallene er kommet fram etter konsultasjon med to eksterne selskap som har gått gjennom Romsdalsaksen-prosjektet. De anslår total kostnad for fjordkryssinga Hjelvika - Sølsnes, veg derfra til Grønneset, og bru Grønneset - Lønset, til 15 millarder.

Kostnaden kun for alle bruene i prosjektet, anslår de til 11,7 milliarder kroner.

Og total kostnad om man tar hele strekninga fra Digerneset til Lønset - med veger, tunneler og bruer - til 17,8 milliarder kroner.

Hele prosjektet er planlagt med tre kjørefelt på vei, og to kjørefelt på bruer og i tunneler. Som kjent er Møreaksen planlagt med fire kjørefelt.

Nytt: kryssinga av Fannefjorden

Romsdalsaksen kalte tirsdag inn til pressekonferanse på Seilet for å presentere oppdatert trasé og nye prisoverslag for sine planer om fjordkryssing. Hanne Salthammer i styret sto for presentasjonen av det de kaller «Romsdalsaksen versjon 2»:

– Vi er blitt utfordret på tall og gjennomførbarhet. 14. august sa Kjetil Strand i Vegvesenet at han gjerne ser at vi utdyper kostnader og samfunnsnytte bedre, sa Salthammer, og viste til at det er dette de nå prøver å gjøre.

– For vi mener Romsdalsaksen er fullt gjennomførbar.

Traseen er i hovedsak som tidligere lagt fram, men bruløsninga fra Grønneset til Lønset er ny.

På fjordkryssing Grønneset – Lønset foreslås nå en bru på tre deler, der del 1 er på Grønneset-sida, og del 3 inn mot Lønset.

1. Buebru med 32 meters seglingshøgde.

2. Bjelkebru, som festepunkt for flytebrua.

3. Hovedspennet er flytebru fra midt på fjorden og over til Lønset.

To rådgivende selskap

Forslaget til trasé og løsning er utarbeidet av Romsdalsaksen AS.

– Men Smidt og Ingebrigtsen AS, rådgivende ingeniører med brokompetanse, har vurdert våre løsninger, sa Hanne Salthammer i styret for Romsdalsaksen. Det var hun som sto for presentasjonen av «Romsdalsaksen versjon 2».

- Alle løsninger er sammenlignet med brukonstruksjoner som finnes i dag, sa Salthammer, og viste til at Constrada har vært konsulent på vegbygging og tunnel.

Dyrere Fannefjord-løsning

Forrige prisanslag for fjordkryssinga i Romsdalsaksen var på 13,5 milliarder kroner, mot 15 milliarder nå.

– Differensen skyldes Fannefjord-løsninga, og en ny løsning bak Sjøholt. I første versjon hadde vi en løsning på Hjelset som var mye rimeligere enn den nye fjordkryssinga Grønneset - Lønset, sa Frode Gjelstenli, også han fra styret i Romsdalsaksen.

Romsdalsaksen legges fram som et alternativ til Møreaksen, som igjen inngår i prosjektet ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Et sentralt mål med ferjefri E39 er å binde sammen bo- og arbeidsmarkedregionene på Vestlandet.

Mens Møreaksen forutsetter ny veg via Solnørdalen, er Romsdalsaksen tenkt over Ørskogfjellet som i dag.

– Moa - Molde på under en time

– Fra stedet der Møreaksen og Romsdalsaksen skiller lag ved Digerneset - hvor lang kjøretid er det til Molde med Romsdalsaksen i forhold til med Møreaksen? Romsdalsaksen ser ut som en omvei.

– Det er så mye usikkerhet at det er vanskelig for oss å gå ut med det. Men ut fra kartet ser det ut til at vi skal klare Ålesund - Molde på under en time, sa styremedlem Frode Gjelstenli.

Daglig leder i Romsdalsaksen, Jørn Inge Løvik, presiserte at de med «Ålesund» i denne sammenhengen, mener Breivika.

På pressekonferansen stilte NRK, Tidens Krav, Åndalsnes Avis og Sunnmørsposten, i tillegg til Romsdals Budstikke.

Møreaksen er vedtatt

Sunnmørspostens utsendte viste til at Møreaksen er vedtatt og klart til oppstart, og spurte hva som må til for at de planene legges bort, og Romsdalsaksen velges i stedet?

- Det er lagt mye penger i å prosjektere Møreaksen, så det er ikke så beint fram å snu, erkjente Salthammer.

– Men vi har snakket med Ketil Solvik-Olsen (samferdselsminister, red.anm.). Han sa at Møreaksen ikke mister plassen sjøl om man vurderer en annen løsning. Det viktige for ham er hva politikerne i kommunene og fylket mener.

Daglig leder Løvik la til at faginstansene i dag ikke vil ha flere undersjøiske tunneler, og ikke hovedveier gjennom bysentra.

Tross konkurransen med et vedtatt storprosjekt, har de tre tro på å kunne nå fram med sitt prosjekt.

– Vi bruker mye tid på dette, og det hadde vi ikke gjort om vi ikke hadde hatt tro på at Romsdalsaksen kan bli realisert, sa Frode Gjelstenli.

Veien videre

Salthammer trakk avslutningsvis opp vegen videre.

- Vi ønsker nå å få utarbeidet en samfunnsøkonomisk analyse. For å få til det, må vi har «meir pæng». Og vi vil informere om prosjektet vårt, gjerne i kommunestyrene, sa hun. For:

- Vi mener at en oversjøisk løsning vil tjene hele fylket.

FAKTA:

Romsdalsaksen er et AS som ble stiftet januar 2017.

Selskapet har 71 aksjonærer.

Styret består av sju personer, med styreleder Kai Magne Stokkeland.

Daglig leder er Jørn Inge Løvik.

Terje Tovan i Borgerlisten stiller også, som en politisk medspiller. – Jeg har vært aktiv i vegstriden siden 2014, og har landet på at det er Romsdalsaksen vi ønsker skal vinne fram. Foto: Bjørn Brunvoll