Fræna: I Fræna har det de siste åra vært store utskiftinger av lærere. Årsaka er at gjennomsnittsalderen er høg. Fortsatt er 22 prosent av lærerne i Frænaskolen over 60 år. Behovet for lærere vil være stort.

– Vi har også noen lærere som ikke er utdannet. De gjør en fantastisk jobb, men det er strenge krav i de nye forskriftene, noe som vil skape utfordringer for oss. Det vil gjøre det enda vanskeligere å rekruttere lærere framover. Tall fra SSB viser at lærermangelen vil bli relativt stor. Det er høg turnover og vi utdanner ikke nok, sier Kim Atle Kvalvåg, kommunalsjef i Fræna. Han mener det kreves nytenking.

– Har det vært lett eller vanskelig å rekruttere nye lærere til Frænaskolen?

– I Fræna har vi sett en tendens hvor de største skolene i Elnesvågen har rekruttert greit, mens det har vært mer krevende for de mindre skolene i andre deler av kommunen, lenger unna de store bomområdene, sier han.

– Hva mener du må gjøres for å sikre rekruttering av lærere?

– For det første må vi bli mye flinkere til å synliggjøre hvor fantastisk bra det er å være lærer. Jeg er sjøl lærerutdannet, og sakner ofte yrket. Jeg sakner kontakten med elevene og det å hver dag få være med å forme dem. Lærerne er i stor grad med på å skape utviklingen i kommunen ved det arbeidet de gjør med hver enkelt elev. Og det å få en ny førsteklasse – møte denne gjengen med topp motiverte unger – det er rett og slett en herlig opplevelse som jeg unner mange flere å få, sier han.

Når det gjelder lærerlønnene mener Kvalvåg at de i dag er relativt konkurransedyktige, men at hovedproblemet er at så mange – også politikere – er for opptatt av å snakke lærerne ned.

– Må løftes opp

Minst like viktig som framsnakking av lærerne, mener Kvalvåg det er å framsnakke hele regionen.

– Romsdalsregionen må i langt større grad enn i dag dra sammen i stedet for å slåss om de samme folkene. Målet vårt må være å få flere til å flytte til romsdalsregionen. Trusselen er ikke nabokommunene, det er de store byene; Oslo, Bergen og Trondheim. Og kanskje bør vi derfor løfte dette med rekruttering opp noen hakk. Fra den enkelte rektor og opp på ordfører- og rådmannsnivå. Da kan vi synliggjøre kommunen e som en god arbeidsplass. Vi har stort behov for folk som kan jobbe i offentlig sektor. Ikke bare som lærere, men også i pleie- og omsorgssektoren. Og dette er en utfordring vi har felles – og en problemstilling vi burde klare å løfte enda mer fram. Kommunene må snakke hverandre opp og ikke ned. Fortsetter vi å slåss ender vi alle opp som tapere, sier Kvalvåg.

– Kommunene vokser jo bortimot sammen etter hvert. Og avstandene er små. Vil du bo i by, kan du det. Vil du ha havutsikt kan du det også. Alt er innenfor pendleravstander her, sier han.

Videreutdanning på tvers

I dag samarbeider kommunene allerede om videreutdanning av lærere. Kvalvåg tror også dette er avgjørende for å rekruttere flere inn i skolen.

– I Fræna går nå sju lærere hvert år inn på et videreutdanningsløp. Dette er et regionalt tilbud for alle lærerne våre hvor folk fra NTNU hentes til Molde. Det er en treårig samarbeidsavtale om videreutdanning i norsk, engelsk og matematikk, som kommunene samarbeider om. Jeg tror det er kjempeviktig at vi har fått det til. Det er kort veg for alle, og man trenger ikke være borte fra familien som for å få det til, sier Kvalvåg.