I Midsund ble det allerede i 1987 pratet om fastlandsforbindelse, da i samarbeid med Aukra og Haram. Nå er det nærmere realisering enn noen gang, og kommunestyret i Midsund har vedtatt en enstemming uttalelse om Møreaksens betydning.

– Lokalt vil det sjølsagt være en fordel at Midsund og Gossen får fastlandssamband, men det aller viktigste med Møreaksen er å bygge en sterkere bo- og arbeidsmarkedsregion mellom Ålesund, Molde og Kristiansund, står det blandt annet i uttalelsen.

Ordfører Odd Helge Gangstad poengterer:

– Møreaksen er jo et fastlandssamband mellom Molde og Ålesund. Men for oss i Midsund er det viktig å trekke inn Kristiansund også, når vi skal se inn i framtida for regionen her. Skal vi bestå som egen region her mellom Vestlandet og Trøndelag, er alle nødt å samarbeide. Kommunegrensene betyr mindre i forhold til arbeidsplass og bosted når det er lett å komme til og fra, sier Gangstad.

Nærmer seg etter 30 år

Han er også styreleder i Møreaksen AS, men ikke erklært inhabil i behandlinga av saka.

Den store milepælen kom når prosjektet endelig kom inn på Nasjonal Transportplan (NTP).

– Det skal jo ikke være nødvendig å bruke over 30 år på å få realisert et vegprosjekt, men nå nærmer vi oss virkelig, og det er utrolig spennende, sier Gangstad.

Jobbes med forhåndsinnkreving og kostnadsreduksjon

Han forteller at det nå jobbes med beregning av forhåndsinnkreving av bompenger, som kommer til å skje over fergebilletten på sambandet mellom Midsund og fastlandet.

– Statens vegvesen jobber med talla der nå, så det skal forhåpentligvis fremmes for stortinget på nyåret, forteller Gangstad.

Grunnundersøkelsene under Tautra er ferdig, og det jobbes nå med å spare kostnader på prosjektet.

– I tillegg pågår det nå kvalitetssikring av en del tall som viser hvor mye kostnadene kan reduseres på prosjektet. Både tunnelen og kryssløsning mellom tunnel og bru her ute ser ut til å kunne bli en del rimeligere, forteller Midsund-ordføreren.

Kan bli turistattraksjon

I uttalelsen fra kommunestyret står det også at «Kommunestyret i Midsund meiner vi bør ha fokus på korleis vi i best mogleg kan utnytte  vekstpotensialet som ligg i Møreaksen.  Kommunane og næringslivet må få til ein samordna strategi for å skape og utvikle desse moglegheitene.»

Det blir også trukket fram mulighetene de nye bru- og tunnelløsningen kan bli turistattraksjoner i seg sjøl.

Det poengteres at Møreaksen vil knytte sammen sørsida og nordsida av fjorden.

– Nå hadde vi nylig felles styremøte for Møreaksen og Hafast på Sunnmøre, og begge styrene står fast på at vi skal fortsette samarbeidet og arbeide for begge fjordkryssingene, med Møreaksen som den som blir først realisert, sier Gangstad.

Slik ser uttalelsen ut
Midsundordførar Odd Helge Gangstad. Foto: Agnar Gjendem