De trives godt sammen, ingeniøren født i 1949 og ingeniøren født i 1990. Kåre er hovedaksjonær med 90 prosent av aksjene, Frank har 10 prosent. Planen er at Frank skal ha en større eierandel etter hvert.

Det blir mye latter og god stemning i den gamle bussverkstedhallen. Ikke sjelden har Kåre fått en idé om natta som de må få skisset ned dagen etter.

Utfyller hverandre

– Vi har kompetanse hver for oss som utfyller hverandre. Konseptet vårt er oppdrett. Da jeg skulle starte, tenkte jeg oppdrett, men jeg måtte ha noen som kunne tegne og konstruere. Så spurte jeg Frank. Han var i oppstartsfasen med eget firma, i mer generell retning, men kunne godt tenke seg å bli med på en satsing innenfor oppdrett, forteller Kåre Vevang.

Han mener de til sammen ikke skal stå fast på noe.

– Vi har kunnskap nok til å videreutvikle eksisterende produkt. Og vi kan lage nye produkt. Målet er å lage de beste produktene for kunden, enkle å bruke og til en riktig pris. Vi skreddersyr løsninger, vi kan snu oss fort.

Målsetting

Kåre Vevang sier hans håp er at bedriften skal bli sjølgående med flinke folk når han en gang trekker seg ut. Men foreløpig virker det å være lenge til. For 68-åringen blomstrer. Han holder seg sprekere, fordi det er så artig å holde på, smiler han.

Kåre Vevang (alder 68):

Utdannet ingeniør av den gamle skole. 10 år i Glamox med Birger Hatlebakk. Gardbruker i 10–12 år på Vevang. Begynte så på Preplast, der han jobbet i 19 år som arbeidsformann, produksjonssjef, daglig leder og salgssjef i ulike perioder. Hele tida med oppdrag for oppdrett.

Frank Løseth (alder 27):

Maskiningeniør med bachelorgrad. Arbeidet i National Oilwell Varco i Molde etter Høgskolen (2013-2015). Deretter på Preplast AS som produksjonssjef til mai i år.

Ingeniøren sier det fine med samarbeidet deres er at begge får gjøre det de har lyst til.

Ikke konkurrenter

– Hvordan er forholdet til Preplast, dere er vel konkurrenter nå?

– Vi har et greit forhold til vår tidligere arbeidsgiver, og er både leverandør og kjøper der nå. Vårt konsept er noe annerledes enn deres, mer rettet mot produktutvikling for vår hovedkunde, som er en totalleverandør for bygging av settefiskanlegg, sier Vevang.

Privatmarkedet

Etter hvert skal de drive litt med produksjon av eksisterende produkt på oppdrag for diverse kunder. Privatmarkedet er også interessant, for eksempel småbåthavner som trenger spesielle løsninger.

Har sansen for Ikea-konseptet

Når det gjelder råvarer, er produksjonen mye å kombinere plater og rør. De bestiller ferdig maskinerte deler. Frank Løseth er fasinert av IKEA-konseptet. Han ser for seg å flatpakke leveransene og at kunden monterer sammen sjøl.

– Hvordan ser framtida ut for Aqua Innovasjon?

– Jeg tror vi har relativt gode framtidsutsikter sjøl om det er litt tidlig ennå å innta en bastant oppfatning. Målet er å vokse. Vi budsjetterer med doblet bemanning i løpet av 2018 og vel 4 millioner kroner i omsetning. Vi ser store muligheter. Bare framtida vil vise hvordan det vil gå. Markedet er her, og vi vet det vil være der i mange år framover, sier Kåre Vevang.

Begynner med en prat

I Aqua Innovasjon begynner dagen som seg hør og bør med en innovasjonsprat. Det skjer i kantina, et lite rom som også er møtelokale. Når en bare er to, trengs det ikke så mye plass.

– På møtene er vi i tillegg til innovasjon innom produktutvikling, planlegging, strategi og økonomi. Alt kan i grunnen oppsummeres med at vi har det utrolig trivelig og kreativt i et topp arbeidsmiljø, sier ingeniørsenioren.

– Kommer dere til å bli på Eide om vekstprognosene slår til?

– Plasseringen er utmerket. Vi er storfornøyde med Eide. Vi satser på å bli her. Foreløpig har vi god plass, og huseierne sier de kan gi oss mer rom uten problem.

Ikke plassproblem

Ordfører Egil Strand (H), som er innom med blomsterhilsen, sier til Romsdals Budstikke at det helt sikkert vil ordne seg med plass om bedriften i skulle trenge å bygge ut.

Eide kommune har for øvrig støttet etableringen med 100.000 kroner fra næringsfondet.