MOLDE: PP-tjenesten på Nordmøre i samarbeid med skoleeierne, Læringsmiljøsenteret og Fylkesmannen i Møre og Romsdal gir tilbud om skolering av ansatte i PP-tjenesten. Målet er å etablere innsatsteam som kan bistå skolene i fylket med å redusere mobbing, og fremme trivsel og læring. De som deltar i prosjektet «beredskap mot mobbing», forplikter seg til å følge opp arbeidet i egne kommuner.

– Ei opplæringspakke

Prosjektet har pågått i tre år, og man har sett gode resultat hos kommunene som har tatt det i bruk. Men ikke alle er med. Den muligheten får nå kommunene i Romsdal og søre Sunnmøre gjennom samlingen på Scandic Seilet tirsdag og onsdag.

– Det er ei opplæringspakke til skoleeierne i Romsdal og søre Sunnmøre. På samlingen skal vi presentere noe av det «beredskap mot mobbing» innebærer for kommunen som skoleeier, sier Trond Hansen Riise, vegleder i Læringsmiljøprosjektet ved Universitetet i Stavanger og leder av PP-tjenesten i Sunndal, Tingvoll og Nesset.

Håper flere blir med

Hvis en skole ikke klarer å løse en mobbesak, er det skoleier, som i de fleste tilfeller er kommunen, som står ansvarlig.

– På samlingen kommer skoleeiere, rektorer, forskere og praktikere. Flere ulike aktører skal holde foredrag, og vi håper flere kommuner vil inngå i et forpliktende samarbeid for å bygge nedenfra. For det er der vi må begynne. Alle ansatte i skolen har et ansvar. De har et samfunnsmandat til å stanse mobbing, sier han. Riise forteller at mye av mobbingen er skjult, og foregår på nett.

– Lærere, foreldre og voksne vet ikke hva som foregår. Derfor er det så utrolig viktig med god kontakt og tillit, slik at barna forteller hva som skjer, sier Riise.

Planlagt handling

Han forteller at mange tror mobbing er tilfeldig.

– Det er feil. Mobbing er planlagte handlinger. Det er viktig å forstå. Det handler om å ha makt over andre. Ofte er det flere som mobber, og det skapes en gruppetilhørighet det er viktig å være på innsida av. Disse elevene får en form for status blant de andre. De er ikke nødvendigvis populære, men de er fryktet. Det er en farlig status å ha. Det er negativt både for dem som mobber og for dem som er utsatt. Det er viktig at dette fanges opp tidlig. Å avdekke mobbing på ungdomsskolen er egentlig altfor seint, det starter ofte allerede i barnehagen, sier han.

Psykisk uhelse

Han forteller at den farlige, systematiske mobbingen skaper psykisk uhelse. Baksnakking, utfrysing, ryktespredning.

– Det seksuelle innholdet starter også skremmende tidlig. To av de mest brukte ordene er «hore» og «homo», forteller han. Riise tror nøkkelen er elevene sjøl.

– Hva gjør du hvis en kompis eller ei venninne får en slik kommentar? Som passiv tilskuer du med å forsterke overgrepet. For det er nettopp det mobbing er, et overgrep. Både voksne og barn må læres opp. Vi må bli flinkere til å korrigere hverandre når det tar av både på sosiale media og ellers. Hvis elevene er en del av problemet, er de også en del av løsningen. Vi må få med barna, sier han.

Lytter til jevnaldrende

På flere skoler har Riise vært med på å mobilisere elevrådet.

– Det hjelper ikke at jeg som en voksen gråhåret mann forteller dem hva de skal gjøre. Elevene lytter til jevnaldrende, og vi har hatt et fantastisk resultat med elevråd rundt om på ulike skoler. De lærer medelevene hvordan de skal reagere når de ser andre bli mobbet. Vi må bry oss og stå opp for hverandre. Vi lever i ei tid hvor alle er ute etter noe som fikser kompliserte problem raskt. Det finnes ikke på dette området, sier Riise.