Lyngstad skole er trolig en av svært få barneskoler som kan skilte med å ha fem søsken fordelt på fem klassetrinn. Fem av de 65 elevene tilhører samme søskenflokk.

– Det er ikke så mange som er fem søsken på samme skole. Men det er bra. For hvis vi ikke har noen å leike med har vi alltids noen søsken vi kan være sammen med, sier eldstesøster Svanhild Bolli (12), som går i sjuende klasse.

System i leksekaos

For nesten hvert klassetrinn Svanhild har rykket opp, har hun fått inn en søster eller bror i et lavere klassetrinn. Det er Lovise (10) i femte, Ole (9) i fjerde, Torbjørn (7) i andre, og i år begynte yngstesøstera Ingalill (6) i første klasse. De nikker og svarer «bra!» når vi spør hvordan det er å ha mange søsken på samme skole.

– Det er bra å ha mange søsken her, for de er så snille, sier Ingalill.

– Tipp, topp, tommel opp, det er artig, istemmer Torbjørn.

– Når alle skal ha hjelp med leksene heime, kan det bli litt kaos. Men vi har et system. Og det er fint å være mange når vi skal hjelpe til med husarbeid, for da går det fortere, sier Svanhild.

–Sammensveisa gjeng

Kvintetten bor med mamma Palma Lovise Nøsen Bolli (45), pappa Ole-Petter Bolli (39) og en rekke dyr i øvre Bollia. Det er kanin, sau, høglandsfe, gås, hund, undulat og enda flere, forstår vi.

– Ja, jeg gikk gravid «hele tida». Det var full fart og ganske slitsomt en periode! Svanhild var bare 4,5 år da hun ble storesøster for fjerde gang, småler Palma Lovise på telefon til Budstikka.

Samme interesser

Ole-Petter er daglig leder på Farstad elektro og Palma Lovise er sjukepleier med nattevaktsstilling på Farstad omsorgssenter. Paret har vært sammen siden 2001. En periode trappet Palma Lovise ned på jobb, og barna har ikke gått i barnehage eller SFO.

– Jeg synes det er fint at noen er heime når de drar og når de kommer tilbake. Jeg har måttet aktivisere dem mye for at de ikke skulle krangle, så i stua har jeg et stort bord der de har holdt på med ulike aktiviteter. Fordelen med at de er så tett er at de liker å holde på med mange av de samme tingene, sier Palma Lovise.

– Må gjøre sitt beste

Hun forteller at søsknene har stor omsorg for hverandre.

– De er en sammensveisa gjeng, og passer på hverandre. Det er fole svert, og en trygghet at de er mange samlet i lag på skolen, sier hun.

– Hvordan er det å følge opp lekser til så mange?

– Vi har leksetid med en gang etter skolen. Da setter jeg i gang Ingalill først, så går jeg til guttene og får dem i gang. De eldste jentene er ganske sjølgående. Det er viktig at de er pliktoppfyllende. De trenger ikke komme heim med perfekte gloseprøver, men de må lære sjøldisiplin og gjøre så godt de kan, sier Palma Lovise.

Holder elevtallet oppe

Konstituert rektor Henny Marit Turøy synes det er artig at 7,7 prosent av elevene på skolen er søsken.

– Det er ikke mange som har fem barn i dag, og det er nok ikke ofte fem går samtidig på samme barneskole, sier Turøy.

Hun forteller at elevkurven har vært noe dalende de siste åra.

– Søsknene bidrar sterkt til at elevtallet holder seg oppe på Lyngstad. Så det hjelper på. Jeg vil oppfordre flere til å bidra på samme måte, smiler hun.

– Hvilke fordeler er det at man har søsken på skolen?

– Generelt vil jeg si at det bidrar til trygghet. Absolutt. I alle fall når de har et godt forhold i utgangspunktet. Det er ikke nødvendigvis sånn at søsken leiker så mye sammen på skolen, men de vet at de er der, sier Turøy.

Sjelden kost: Konstituert rektor Henny Marit Turøy tror ikke mange andre barneskoler har fem fra samme søskenflokk samlet på ulike trinn. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen