– Det er sjølsagt veldig bra at man har fokus på kvalitetsforbedringer av fastlegetjenesten. Og det er ingen tvil om at det finnes forbedringspotensial. Men undersøkelsen til Forbrukerrådet er ikke egnet til å peke på disse. Den har store svakheter, og fungerer mer som gapestokk enn som noe annet, mener kommuneoverlege Cato Innerdal.

– Betyr ingenting

Han reagerte sterkt da han så Forbrukerrådets landsomfattende undersøkelse om fastlegenes tilgjengelighet publisert tirsdag. Han mener den har store svakheter. Torsdag dro han til også på Facebook:

– Jeg burde kanskje vært relativt fornøyd med at fastlegekontorene i Molde kommune kom relativt godt ut. Men det er jeg altså ikke. For resultatene på denne testen betyr absolutt ingen ting!, skriver Innerdal.

– Jeg har fått oversendt grunnlagsdata for «mine» fastleger, og sett nærmere på Forbrukerrådets beskrivelse av metode, testkriterier og så videre. Det er for meg ubegripelig at Forbrukerrådet har brukt så mye ressurser på å gjennomføre det jeg mener er en metodisk svært svak undersøkelse, skriver Innerdal videre i sin tordentale.

– Lovstridig

Innerdal mener legekontor som tilbyr tjenester som er i strid med lova belønnes undersøkelsen.

– Å gi plusspoeng for legekontor som tilbyr lovstridige tjenester kan vel i beste fall beskrives som et «mageplask», sier han.

– Hvilke tjenester sikter du til da?

– Det er i strid med lova å tilby pasientkonsultasjoner på løsninger som ikke er sikret tilstrekkelig. For eksempel på Facebook og Skype, sier Innerdal.

– Faktum er at de kontorene som skulle få plusspoeng her burde få tilsynsmyndighetene på nakken, fortsetter Innerdal.

Umiddelbart etter at testen var offentliggjort skrev han epost til Forbrukerrådet og forlangte svar. Han mener metodene som er brukt er kritikkverdige.

– Forbrukerrådet har «undersøkt» dette på telefon, SMS og e-post. Samtidig har de valgt å være anonyme, og avvist å oppgi navn i sine henvendelser. Legekontor som ikke har besvart slike anonyme henvendelser, har blitt belønnet med relativt lite poeng, sier han. Han mener Forbrukerrådet har mistet troverdighet.

– Dersom andre undersøkelser fra den kanten har samme metodisk styrke som denne, så kan man like gjerne bruke tida på å bygge korthus, sier kommuneoverlegen. Innerdal tror Forbrukerrådet hadde kommet mye lengre med dialog enn med konfrontasjon og gapestokk.

– Betyr det at dere ikke vil følge opp denne undersøkelsen i Molde?

– Jo, vi kommer helt sikkert til å ta tak i noe av dette. Men ikke nødvendigvis på grunn av undersøkelsen. Mer fordi vi kontinuerlig skal forbedre oss. Vi ser absolutt at vi har forbedringspotensial, og at temaet som Forbrukerrådet tar opp er viktig er det ingen tvil om. Jeg tror imidlertid at dersom de hadde tatt dette opp på en annen måte, ville de nådd mye lenger med den, sier Innerdal.

– Men du kommer ikke til å prioritere å få fastlegene mer aktive på sosiale medier?

– Nei. Vårt fokus er å gi gode og trygge fastlegetjenester, samt sørge for at folk får nødvendig informasjon på fastlegenes nettsider.