En interpellasjon fra Miljøpartiet De Grønne om å anlegge sykkelfelt gjennom Storgata fikk temperaturen opp i kommunestyret i Molde torsdag.

Varamedlem Knut Iversen Foseide i partiet ba rådmannen sette av penger og planressurser i 2018 for snarlig å øke sykkelpendlingen i Molde.

Nytt sykkelfelt i 2018?

Et nytt sykkelfelt fra Aker Stadion til ferjekaia kan realiseres med blant annet omfordeling av areal fra parkeringsplasser, foreslo han, og viste til at planene for økt sykling i Molde er mange, men at svært lite skjer.

– Vi kan ikke ta utgangspunkt i dagens omfang. Hadde det vært enklere å sykle, ville langt flere ha brukt det som transport! påpeker Iversen Foseide.

Kritikk for kunnskapsnivå

MDG var imidlertid ikke kjent med at Storgata er en fylkesveg (Fv 400), som dermed eies av fylkeskommunen. Da reagerte Trygve Grydeland (H) slik:

– Hvorfor kommer det så ofte dårlig forberedte saker fra miljøpartiene? Derimot har vi byutviklingsprosjekt som Reknes terrasse, Brunvollkvartalet og seinere Fabrikkvegen. Jo flere slike, desto mindre bilbehov. Jeg ser ikke nytten i denne symbolpolitikken. Når dette er en fylkesveg, blir det merkelig, påpekte Grydeland.

– Jeg sykler mye sjøl, og forstår frustrasjonen. Jeg kan skjønne at MDG ikke visste at det at var fylkesveg, forsvarte Frøydis Austigard (V) ham.

Støttet fjerning av p-plasser

Bonde Nordset (BOR) var enig med ordføreren i at det konkrete forslaget ikke var modent, men at man kan gjøre mye for å bedre kårene ved enkle grep:

– Mitt inntrykk som syklist er at oppmerking kan gjøre mye, slik som i underganger, og så er det noen farlige punkt der stikkveger kommer inn. Et slik arbeid vil jeg gjerne støtte.

Sps Rolf Arne Hamre viste til at byen bør kunne avse parkeringsplasser i Storgata, siden byen har plass i tunnelen:

– Det er håpløst å sykle fra Roseby til fylkeshuset i dag. Det er litt tafatt. Vi kan ikke vente på bypakken for å bedre forholdene. Jeg vil støtte å sette i gang en utredning. Parkering i Storgata er til irritasjon for både syklister og kjørende, sa han.

Ble klubbet ned

Å ta opp bypakken fikk derimot ikke Terje Tovan (BOR) lov til:

– Bypakken skal virke innskrenkende på biltrafikk. La oss ta en snakk om hvor den står og hva som er forutsetningen, sa Tovan før Dahl klubbet innlegget hans:

– Dette hører ikke til saka! sa Dahl, og Tovan svarte: «Jeg visste du ville si det!».

– Ja, for det er ikke greit. Det hører ikke til saka, sa Dahl.

Etterpå var Tovan ikke nådig i beskrivelsen av behandlinga:

– Ordføreren snakket sjøl om bypakken i sitt svar til interpellasjonen. Bypakken er det klare beviset på at det er Molde kommune som er planmyndighet, sier han til Romsdals Budstikke.

Kritiserte fylkeskommunen

Saka endte med at ordføreren, som opplyste om fylkesvegen, anbefalte Iversen Foseide om ikke å fremme den.

– Det er en flott intensjon, men vi må være litt realistisk.

Med henvisning til kommunens plankapasitet, rådet han til ikke å igangsette planarbeid på området nå. En ferdig sykkeltrasé i 2018 var for hastig.

– I den grad tiltak skal gjennomføres, kan jeg opplyse om at fylkeskommunen ikke har prioritert tiltak for denne vegen fram til 2027. Faktisk ikke for noen gang- og sykkelveger i Molde sentrum fram til 2021.

Fornøyd med debatt

Tross at forslaget ikke ble formelt fremmet, var forslagsstilleren sjøl fornøyd etterpå:

– Forslaget var ganske provoserende, men det fikk folk på banen, på tvers av partiene. Det går altfor treigt i dag. Sånn sett var SVs forslag om at hele kommunestyret bør på ekskursjon bra, for jeg tror de trenger å oppleve hvordan det er å være syklist i Storgata i dag, sier Iversen Foseide.

Blant virkemidlene for en ny sykkeltrasé er omfordeling av areal fra parkering til sykkelveg. MDG ønsket at rådmannen setter i gang planarbeid for å se på mulighetene, men fikk nei. Foto: Bjørn Brunvoll