Porsgrunn: Bjørn Tore Orvik er prosjektleder i gjødselkonsernet Yara, og leder utviklinga av det banebrytende konteinerskipet «MV Yara Birkeland». Prosjektet er blit kalt «Havets Tesla».

Bjørn Tore Orvik har bl.a. en mastergrad i logistikk fra England, og har bakgrunn fra offshore og skipsfart. Deriblant Shell. De siste fem årene har han jobbet i Yara i Porsgrunn.

– Det mest banebrytende med prosjektet, er at det er en totalintegrert autonom nullutslippsløsning fra fabrikkdør til eksporthavn, sier Bjørn Tore Orvik.

Starten på noe veldig stort.

Kongsberggruppen leverer sensorer og kontrollsystemer til det selvgående skipet. Konsernsjef i Kongsberggruppen, Geir Håøy, uttalte til Adresseavisen at «Yara Birkeland» er starten på noe veldig stort.

– Autonome skip er framtida. Først vil vi se det i nærskipsfart, slik som med «Yara Birkeland». Senere vil vi se autonome skip i større skala, og på lengre ruter. Det gjenstår å se om skip vil bli helt selvstyrte, eller om det blir en kombinasjon av mannskap ombord og roboter og sensorer, sier Geir Håøy.

– Hvordan fikk du ideen til det helelektriske selvkjørende skipet, Bjørn Tore Orvik?

– Vi har et stort volum med konteinere som skal fraktes fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til lokale havner i Brevik og Larvik. Det er behov for å transportere det mer effektivt. Lastebilvolumene begynte å bli ganske svære. Jeg så etter en annen løsning. Da falt valget på båt, sier Bjørn Tore Orvik.

Testes i skipsmodelltanken

Ideen om selvkjørende skip er bare ett år gammel. Skipsmodellen til «MV Yara Birkeland» blir i disse dager testet i de hydrodynamiske bassengene til SINTEF Ocean i Trondheim.

«Yara Birkeland» blir som nevnt det første helelektriske og selvkjørende konteinerskipet i verden. Etter planen skal fullskalaversjonen av skipet sjøsettes i første kvartal 2019. Etter et år med bemannet testing, skal skipet fra 2020, uberørt av menneskehender, frakte kunstgjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya ved Porsgrunn i Telemark til Brevik og Larvik.

– Kjempemorsomt prosjekt

Bjørn Tore Orvik har ikke utviklet teknologien selv, men sett mulighetene ved å sette sammen teknologiske løsninger fra ulike leverandører,

– Jeg ringte til Kongsberggruppen, fordi jeg visste at de har teknologi til å kunne lage et selvkjørende skip. Det har gått fort fra ide til realisering, fordi alle gode krefter har vært for dette. Det er et kjempemorsomt prosjekt, fordi det er slik entusiasme, sier Bjørn Tore Orvik.

Skipet skal eies av Yara. Det vil bli 80 meter langt og skal kunne frakte 120 konteinere lastet med kunstgjødsel. Ikke bare «Yara Birkeland» skal være ubemannet. Også lossing og lasting vil skje uberørt av menneskehender. Skipet skal bukseres til kai ved hjelp av store sugekopper. Skipet vil bli fortøyd av robot armer. Det er ikke bestemt hvor skipet skal bygges.

– Både landløsninga og sjøløsninga er innovative. Vi snakker om å flytte konteinere autonomt på landsida. Det er ikke gjort før utendørs, sier Bjørn Tore Orvik.

Kongsberggruppen gjør bruk av både militær og sivil teknologi når de skal levere utstyr til «Yara Birkeland». Kongsberggruppen er en av leverandørene som posisjoner seg for å gjøre Norge ledende når verdenshavene skal digitaliseres.

«MV Yara Birkeland» blir verdens første helelektriske og selvgående konteinerskip. Modellen som testes ved SINTEF Ocean er 6,36 meter lang. Foto: Christine Schefte