– Mange tenker nok store, asfalterte flater, som E6 ved Gardermoen eller ring 3 i Oslo. På Retiro har vi derimot muligheten til å ta tilbake noe av allépreget til Fannestrandvegen, som kan gi en mer verdig ankomst til byen enn i dag, forteller seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen til Romsdals Budstikke.

Motsvar til «skrekkbilde»

Tirsdag fikk plan- og utviklingsutvalget (PUU) presentert nye skisser for en ny, firefelts veg i dagen fra Bolsønes til Årø.

– Det er ikke en ferdig plan, men et eksempel på hva som er mulig. Vi ønsker å komme med et motsvar til «skrekkbildet» av en firefeltsveg, slik at politikerne har et mer realistisk bilde av hva som er mulig, sier Austvik, som påpekte overfor politikerne at dette er like mye et byutviklingsprosjekt som et vegprosjekt for Molde som by.

Kan fjerne opptil 17 boliger

Forslaget innebærer en løsning på 85 meter på det breieste når dagens parkering på båthavna er inkludert. Med mjuke støyvoller og beplantning, istedenfor mer plassbesparende støyvegger. Fartsgrensa skal være 60 km/t/timen.

Atkomsten til hovedvegen for biler utenom rundkjøringene forsvinner, men den krysses av tre nye gang- og sykkelbruer.

– Jo mer vi breier oss ut, jo grønnere blir det. Da kan vi bruke støy-voller og beplantning, istedenfor reine støyvegger, som krever mindre plass.

– Hva vil skape mest debatt med dette forslaget?

– Det er uten tvil fjerninga av husene i Tøndervegen, og avkjørselen til Lubbenes. Det må vi være ærlige på, svarer Austvik og strategisjef Kjetil Strand i Vegvesenet.

Riving bedre enn isolering

Med den breieste løsningen foreslår de å fjerne 11 hus nord for båthavna, og seks hus rundt rundkjøringen på Kviltorp.

– Vegvesenet har nok vært for dårlige tidligere på å kommunisere hvor mye støy det blir ved å beholde et hus helt inntil en veg, tross nyisolering, så vi foreslår å fjerne dem. For dere politikere blir det nok litt pest eller kolera å måtte vedta et slikt prosjekt, for noen vil alltid være misfornøyde. Når vi har gjort vegen så brei, er det fordi vi ikke skal komme etterpå og si at vi trenger litt til, forklarer Austvik.

Han understreker at skissa ikke er en reguleringsplan, men en «mulighetsstudie»:

– Vegen kan flyttes både oppover og nedover, og dere kan gjøre den smalere. Skal man gå inn i en reguleringsprosess, må man selvfølgelig gå inn i en god dialog med grunneierne på et tidlig stadium, påpeker Austvik og Strand.

Belaster Kometvegen

Den andre store endringen for området er fjerninga av avkjørselen til Lubbenes. Istedenfor Knausenlinja er det laget en grønn korridor opp forbi gravstedet.

– Inn til Lubbenes vil trafikken måtte gå fra Kviltorp og inn Kometvegen. Det vil sjølsagt bli økt belastning for de som bor der, men kan avhjelpes noe med fartsdempere og ny, brei gangveg, forteller Austvik.

– Hvor mye skal egentlig Statens vegvesen mene i en slik prosess?

– Vi skal gi så gode faglige råd som vi kan for å gi en mindre bilavhengig transport i byen. Når kommunen har fattet sin beslutning, handler det om å gjennomføre, sier Kjetil Strand.

– Det er en stor trafikkøkning på denne siden av byen i dag. Sambruksfelt og bedre gang- og sykkelveger skal ta vekk noe trafikk fra bilvegen, sier han, som medgir at en buss vil få det enda bedre i en tunnel – en løsning som Vegvesenet ikke anbefaler forlenget fra Bolsønes.

– Ja, det går raskere fra A til B, men i en tunnel vil bilene få det enda bedre – som er en bakdel for kollektivtrafikken.

– Er vi for glade i bilen i Molde?

– Helt klart. I en slik småby bruker folk bilen til langt flere småturer enn andre steder. Målet med framtidas trafikk er ikke å gi bedre plass til personbilen. Vi skal sikre nyttetransport for næringslivet, og med egne sykkelfelt slipper vi konflikt mellom syklende og gående. Å bygge fire nye bilfelt i tunnel i tillegg til dagens veg, stimulerer ikke til å tenke annerledes, sier Austvik og Strand.

Tilleggsutredningen for E39 Molde øst var ute på høring til 7. oktober, og mange høringssvar ønsker tunnel på strekningen. Saka skal behandles av kommunestyret 16. november, men allerede neste uke skal rådmannens anbefaling være klar for å behandles i neste møte i PUU.